Friday, November 2, 2012

Lempeng roll inti jem kurma + kismis

Assalamualaikum WBT..


lama sangat dah saya tak berblog...  (fuh2..sambil sapu2 habuk dan sawang)...

Too many stories also tak bagus kan..
sebab end up kita tak tau nak cerita apa..haha

Saya tanya pendapat kengkawan di FB.. 



Haha..ya..saya aktif di FB..  di blog dah tak sempat..  =)

Antara banyak2 komen tu tertarik la dengan komen mimy..  ya..saya ada a lot of idea tentang masakan..  =)
Hehe..maklumla..saya buat masa ni tak de lagi miss masak untuk lil sufiyyah..sejak dia mula makan dulu..everyday..every morning..  mesti masak utk bekalan makanannya whole day.. Yup..saya kontrol apa yang anak saya makan..  Mesti mau yang berkhasiat  =)  No sugar..no salt no preservative..no colouring


SInce sekarang sufiyyah pun dah setahun 3 bulan..  makanan pun dah mcm2..
Hari ni saya nak kongsikan buat Lempeng Roll berinti..

Jom semak resipi nya..  =)   (Cheewaah..dah macam blog masak plak)



Bahan2 jem :-
Kurma - buang biji dankulit kasar
Kismis

Cara2
Steam kurma dan kismis..
Blend dengan sedikit air bekas steam tadi..
Masak atas api dapur sampai mendapat kadar kering jemyang dikehendaki


(Jem ni sama mcm buat puree..so seawal 6 bulan baby dah boleh makan..very good for digestion dan juga tumbesaran minda kanak2)



Bahan2 lempeng
Tepung
Air
Garam + Gula (optional)..
Telur 1 biji


Cara2
bancuh semua diatas sampai dapat kadar kecairan yang dikehendaki..
Lenserkan kuali leper dgn butter
Tuang adunan dan Rata2kan..  Lempeng kene nipis baru senang nak roll..

Balik2kan...angkat

Buat sampai habis
Lepas dah siap semua boleh la sapukan jem rata2 atas lempeng tadi..
Roll kemas2.. 
Gunakan gunting dan potong kecil2


Sedia untuk dihidang..  =)

Mudah..menyihatkan..  =)

Sleamat mencuba!



Recommended 8m above  dan boleh kendalikan makanan dgn baik.  Sentiasa pantau anak anda ketika makan, bagi mengurangkan risiko tercekik tanpa pengawasan  =)

3 comments:

gadisBunga™ said...

resipi utk suffiyyah yg nik buat menarik2 tau. sure tak menang tangan punye menaip entri. :)

Qhaifa Nur said...

anak bila lepas umur 1 tahun ni, mamanya kena kreatif sikit bab masak....

bagus ni ada kurma, kismis baik utk minda.........

Mimy Hamid said...

tq nik..more recipe lagi eh..muahhhhhhhhhhhhhh

Related Posts with Thumbnails