Friday, January 6, 2012

Sufiyyah finger food

Finger food tak semestinya berbentuk finger...
Ummi tak percaya dgn Sufiyyah kalau bagi benda berbentuk finger..  dah 2 kali cuba..cukupla..serik.... Dua2 kali tercekik..  luckily memang Ummi pesanpada ayah untuk tunggu sufiyyah makan..so ayah memang tepuk kasik keluar...

Puas lah Ummi fikir..sekali Ummi jumpa solutionnya dalam Pages Semi & Solid food kat facebook.

Caranya gini
Potong dalam bentuk ring.  Lepas tu tebuk buang bahagian biji.  Buang kulit.

Ummi panggil ni sebagai APPLE RING..
sebab die adalah epal..dan berbentuk Ring..  Ring kene tebal supaya kebarangkalian nak patah dan tercekik tu rendah.

Itupun patah jua akhirnya.  Sufiyyah sungguh2 pulun Apple Ring ni sampai habis mulut semua bau cuka epal.

Pandai kamu ye Sufiyyah..Apple Ring kamu makan..Apple Puree tak mau.  Sampaikan pengasuh die kata Sufiyyah dah tak nak Apple..sila sediakan makanan lain la jawabnya..

Sayang..ada lagi 2 bekas Apple Puree dalam freezer..  Takpela..nanti Ummi campur jela dalam food Sufiyyah yang lain.


Sekarang Sufiyyah dah start dengan Carrot dan kurma.  Maybe next sayur is bayam.  Something green...


Sufiyyah tau bukan Ummi sayaaaaaang sangat kat Sufiyyah..Ummi tahu Sufiyyah tahu..Tapi manalah tahu kalau2 nanti bila Sufiyyah dah besar Sufiyyah lupa.. Manalah tahu Sufiyyah terbaca blogni..Ummi nak Sufiyyah tahu Ummi sayang Sufiyyah lebih dari segala2nya....

Sebab tutiap kali Sufiyyah nampak Ummi..Sufiyyah senyum lebar2 macam ni..Sampai terseringai semua gusi comel yang tak tau bile nak tumbuh gigi..  =)


Thursday, January 5, 2012

sambutan tahun baru..

Puas tak puas manalah..semalam kene buli dgn Sufiyyah..  masa saya prepare dinner..Sufiyyah buli ayah die tak bagi duduk..suruh jadi ala2 pengawalistana..berkawad satu rumah..

Lepas tu die buli saya..menyusu sejam lebih...terus saya kansel nak makan malam..saya tido je terus..  sejam lebih..dari pukul 10 sampai la kul 11 tak habis menyusu lagi..seyes tensen habis...  pastu baru nak lena..die mintak lagi sambung menyusu..kiranya the whole nite semalam die tido sambil menyusu..  Stress sangat semalam..  Bangun pagini sayu je tgk lauk2 semalam..huhu...

Ni aksi dia masa malam new year lepas..

Lepas pergi tengok bunga api di The Curve...owh ya..kami ke The Curve..dalam pukul 10.30 macam tu baru gerak ke The Curve yang cuma sekangkang kera je dari rumah...Tapi jem azabullah..tuhan je tahu..  Seramai2 umat..Smeua stock parking atas divider segala..  Kitorang masuk park di Tesco..banyak gak parking dalam tu..masa sampai tu dah pukul 11.30..which is tak lama lepas tu bunga api meletup2 atas kepala..memang betul2 meletup atas kepala..siap ada spark2 die...Sufiyyah tido sampaila just before buang api meletup die bagun..  Tengok bunga api dalamkeadaan mamai2...  tapi tak takut..  Mana taknya saya peluk die kuat2..siap tutup telinga dia..Sebab bungai api memang atas kepala je.. Habis je bunga api..laju2 pi kereta...  Elok je bayar tiket,,orang tesco pundatang cakap tak payah bayar...cisss rugi 4 hengget...

Pastu meredah jem pulak nak keluar..
Bai ajak lepak makan di Jasema..  Nak pekena Cheese Nan katanya..

Nilah budak yang baru bangun tido + menyusu..mamai je

Muka pun seposen je

Lepas tu die dah start sembur air liur...lepas tu mintak diangkat la ape lagi


Kesukaan dapat tepuk2 meja...tu pun gigih tahan die tak bagi jilat meja tu
Kang kalau tak ditahanrasanya bersih berkilat meja kat Jasima tu...




Lepas makan..balik..terus tido
simple je sambutan tahun baru...

Owh ya..before pergi tengok bunga api..pergi main layang2..tu nanti cerita..

pssttt,,,semalam tu flat shoes je..  sejak beranak kecik ni..pikir dua puloh pat kali nak pakai heels..kang nak balance badan lagi..nak control anak lagi..boleh tersembam..paling kuat pun wedges ok la lagi..  =p

Wednesday, January 4, 2012

WW : Bau kedai



Sila abaikan kaki yang berkerak tu...sejak ada anak..nak belek kaki sendiri pun takde masa



Related Posts with Thumbnails