Friday, September 19, 2014

Siapa kita kini adalah tentang siapa yang dibelakang kita dahulu



Saya bersetuju dengan gambar di atas..
Disebalik seorang yang berjaya, ada IBU.. ada BAPA

Mungkin ibu bapa nya itu bukan seorang yang BEKERJAYA BESAR
Mungkin sekadar penoreh getah
Atau pengumpul barangan terpakai

Tapi mereka adalah insan HEBAT
yang berjaya mendidik anak mereka
menjadi insan yang BERJAYA
yang berguna



Alhamdulillah..  saya bersyukur
Saya punya ibu dan ayah yang hebat


Bila saya berjaya menyusukan anak2 saya
Sebenarnya tanpa sedar cik lah yang mendidik EQ saya dahulu.
Anak yang disusukan dengan susu ibu akan lebih cenderung memberi susu ibu juga kepada anak nya..


Bila saya suka amalkan home remedy tanpa bergantung kepada drugs..
Sebenarnya tanpa sedar EQ saya terdidik oleh ayah saya
Yang memang sedari kami kecil jarang bawak kami ke klinik dan bagi makan panadol..
Katanya bagi demam tu baik sendiri
Which is true..
syukur



Mungkin mereka ketika itu tiada kata2 utk explain perlakuan mereka.
Tapi instinct mereka kuat mengatakan itu yang terbaik


Terima kasih cik
terima kasih we

TAPI!

Ingat

seorang ayah yang kafir
Tidak semestinya anak nya menjadi kafir
Tidak
Seorang ibu yang jahat
tidak akan melahirkan anak yang jahat


Kalau mak kau jahat..  kamu jadilah baik
Jangan jadikan alasan kejahatan kamu hari ini kerana kejahatan ibu bapa kamu di masa lampau.
JIka kamu percaya kejahatan itu adalah kerana ianya mengalir dari kejahatan kedua ibu bapa kamu
Maka kamu secara tak langsung percaya anak-anak kamu kelak akan jahat juga seperti kamu malah lebih teruk.
Sebab kamu yakin dan percaya kamu tidak boleh menjadi orang yang lebih baik
Kamu percaya yang kejahatan dan kebaikan adalah dari ibu bapa kamu yang salah mendidik kamu
Astagfirullahalazim.  Moga ada ruang utk kamu bertaubat.


Derhaka sahaja anak.. ubatnya taubat.. taubat tu apa?
Meminta keampunan dari allah dan berjanji bersungguh2 tidak ulangi.
Bukan hari ni taubat esok buat lagi

Anak derhaka kompem masuk neraka
Ibu bapa yang tidak amanah juga akan masuk neraka

Jadi kita nak berada di kedudukan yang mana?
Usah dipersoalkan tugas Allah
mengadili apa yang berlaku

Kita ubah diri kita untuk jadi yang terbaik
betul?



Sekian tazkirah jumaat



waahh...  dah lama tak tulis blog nih.. hehehe..tak sempat pun ado



3 comments:

suezen said...

xde button like!.....kalau ade like sejuta kali

uncle gedek said...

kalau terrer, cubalah hidop sendiri...!

hehe

aquarius morius said...

Blogwalking sambil baca entri. :)

Aquarius recently post : Bagaimana akhirnya saya berjaya atasi masalah rambut gugur

Related Posts with Thumbnails