Saturday, May 16, 2009

Bila janji tak dipenuhi

Pernah rasa teraniaya bila janji tak dipenuhi? Aku tengah rasa la nie. Kali nie kes si Tukang Jahit yang terjun dgn labu2 nya.

Aku nie hantar lah satu baju dekat satu Tukang Jahit ni. Alkisah, aku ni berbaik dan tersangatlah berbunga2 hati, lalu memberitahu si Tukang Jahit aku pakai baju yang dijahitnya ni hujung tahun nanti. Tapi aku kene siapkan cepat supaya aku dapt tambah segala jenis batu2 kilat dan kristal dari Sabah itu....

Jadi aku pun tanyalah dengan sopan santun lemah gemalainya bila boleh siap persalinan aku yang indah itu. Kata si Tukang Jahit, sepurnama dari tarikh aku menghantar nya. Lalu aku setujulah, sambil mengangguk2 bagaikan belatuk.

Setelah sepurnama berlalu, aku dgn penuh pengharapan melangkah lah ke kedai si Tukang Jahit, alangkah terperanjatnya aku kerana ketika itu dia masih tidak menyiapkan lagi persalinan aku. Malah ianya tersepuk dipenjuru bilik. Tapi aku urut dada, sabar...jgn marah, mungkin dia sangat sibuk.. Si tUkang Jahit dengan berwajah tidak bersalah berkata bahawa masih banyak tempahan lain yang masih perlu disiapkan. sekali lagi aku berlembut. Tak mengapalah. Lalu aku lewatkan lagi seminggu. Selepas eminggu aku ke kedainya lagi, tapi masih tidak di siapkan lagi. Hendak harapkan siap, potong pun tidak. Lalu aku tetapkan lagi seminggu, hati dah panas, tgn dah ringan, kaki dah gigil. Sabar lah empunya badan, sabar..........

Dua tiga hari sebelum tarikh mengambil persalinan ku, sahabat2 ku mendesak aku menghubungi si Tukang Jahit menggunakan satelit (hahahaha..pengaruh star trek ape..). Untu mendapatkan kepastian dan mengingatkan si Tukang Jahit, akupun menghubungi si Tukang Jahit....

Tau apa jawapan aku dapat?

Baju tidak siap lagi.....
HAMPEH!...terus aku tekankan...aku tak kira, baju tu aku nak jugak minggu nie, pagi2 aku datang amik. geram sungguh. Tadi pagi aku telefon lagi, untuk mengingatkan si Tukang Jahit nie, die boleh sound aku balik...

"kata nak pakai hujung tahun, kenapa nak baju cepat2"
eh, sukati aku lah bila aku nak....dah tentu aku nak pergi jahit manik ape semua, org manik tu dah bising2..sebab die takut tak sempat..nanti bertembung raya....

"kan hari tu saya dah cakap dgn akak saya nak awal, saya nak hantar org jahit manik, org jahit manik tu avaiilable sampai bulan 6 jer..."

"tapi kan nak pakai hujung tahun...."

"yelah, tapi harituh akak yang cakap sebulan cukup nak siapkan baju tu, sekarangakak kata saya nak pakai hujung tahun la..apela.."
sopan lagi nieyh...sabar2...

"kalau bagi masa lagi 2 3 hari sempatla...nie cakap tiba2 nak cepat"
masyaAllah...dah tentunya 3 kali aku delay....seminggu plak tu....

"kan saya dah bagi masa, dah 2 kali dah tangguh...seminggu tau saya bagi masa"

"takdelah..akak bukan nak marahlah..tapi awak nak cepat sangat...ini pun bukan org biasa yang jahit"..
dengan rasa sebu dan benci nya aku rasa sangat bengang...

"takpelah kak, akak siapkan jer baju tu, sabtu saya datang amik..


Sekian....


saya sangat sakit hati.. Mula2 mas pergi hantar baju tu, saya memang tanya, akak, baju nie memang nak cepat. Pastu akak tu yang cakap bagi masa 2 minnggu...tu pun aku baik hati..aku kata sebulanlah kak...akak buat lah slow2...betul2 slow die buat...pastu lepas dah sebualn 2 kali aku tangguhkan....
itu pun die kata aku salah...entahlh..aku tak tau nak cakap bahasa apa dah...bahasa melayu tak paham gaknyer akak nie...

Baru ingat nak tempah baju lagi satu kat die..nampaknya kene cari tukang jahit lain la gamaknyer...dah tentu nya si Tukang Jahit nie ckp belit2.....

ps:...semua manusia gini ker...belit2 cakapnyer bile dah salah...aduyai.... sape tau kat ner nak tempah baju yang murah dan ok jahitannya. please contact me ASAP!

1 comment:

Anonymous said...

biasala sifat manusia....so kite kene la sentiasa beringat

Related Posts with Thumbnails