Tuesday, February 23, 2010

Baghal Menang pertandingan Masak memasak

Ada satu orang. Kerjanya hanya tau melalak-lalak di rumah pak mertua saya. Satu hari, dia ini melalak dengan cukup kuat. Entah apa yang dia tak puas hati dengan Parti Oh Bulan Sabit. Saya tidak kisah kalau dia masuk Parti Tin Kosong pun. Masuklah. Tapi tak perlu nak melalak-lalak di rumah pak mertua saya. Mengejutkan saya dari tidur sahaja. Membuatkan saya sakit kepala kerana kebisingannya. Tapi yela, apalah dia tahu tentang adab dan sopan kan. Sebut pasal dia, saya teingat tentang kisah seekor baghal yang memasuki pertandingan memasak.

Hari ini, saya ingin bercerita tentang Baghal ini. Tajuk cerita saya ialah :

Baghal penipu Menang pertandingan Masak memasak di Istana Pasir berdengung...


Al kisah...

Seekor baghal baru sahaja menghabiskan sesi ceramah di Istana Panglima. Oleh kerana semua isi rumah istana panglima akan keluar kota untuk berhoyeah-hoyeah, si baghal ini agaknya tidak tahu kemana hendak pergi. Cuma di Istana Panglima sahaja yang hendak mendengar cerita dongengnya. Lalu, dia berjalan-jalan hinggalah ke negara Pasir berdengung.

Nasib menyebelahi baghal ini kerana Negara Pasir Berdengung ketika itu menganjurkan satu pertandingan masak memasak yang memerlukan skil-skil memasak seorang chef untuk di angkat menjadi tukang masak Istana Pasir Berdengung. Lalu si Baghal ini dengan menyandang bungkal kainnya, masuk ke dalam Istana. Di Istana, sudah ramai chef-chef terkemuka dari seluruh Negara Pasir Berdengung yang siap berpakaian seperti Chef... Tapi si Baghal ini tak gentar. Dia yang cuma memakai sehelai kulit nipis yang hapak diam-diam mengisi borang. Ketika dia meminta borang untuk di isi, pegawai istana itu bertanya apakah pencapaian si Baghal untuk menyertai pertandingan ini. Mana mungkin si bodoh yang hina itu tahu memasak sedangkan yang akan memasak ini adalah chef-chef terbaik yang dikumpulkan dari seluruh negara Pasir Berdengung, manakala jurinya adalah chef-chef mat salleh yang berkulit cerah dan di terbangkan khas dari ober-de-sea... Pegawai Istana memandang sinis si Baghal. Dengan bersuara gegak gempita (maklumlah, dia kan penceramah bebas di Istana Panglima)...

"aku sudah memasak selama 25 tahun di Istana Eden, dana ku lah tukang masak terbaik.. Kau tak layak mempertikaikan kebolehan aku...Malah kangaru juga..bla..bla...bla...bla..."

Kerana tidak tahan mendengar gegak gempita dan huru-hara yang dicetuskan oleh si baghal ini, lalu pegawai istana membiarkan sahaj dia memasuki pertandingan masak memasak itu (itupun selepas puas menahan telinga dari berdarah)...

Di tepi kolam, si Baghal membersihkan diri dan menyarung baju tukang masak yang di simpan 25 tahun dulu (pelik ya, saiznya tak berubah kah?). Dan dia pun berdiri sama rendah duduk sama tinggi dengan tukang-tukang masak yang lain. Semua tukang masak mahupun chef yang hadir terkejut melihat kehadiran si Baghal (kalau aku pun terkejut tgk baghal jadi tukang masak..ekekekek)

Gong dibunyikan....DOOOONGGGGG....

Pertandingan memasak pun dimulakan... dengan segala kemahiran yang ada, si baghal memasak..dan memasak. Tak tahu apa masakannya..tapi dia memasak..

Selepas berpeluh ketiak dan kelangkang memasak, maka sampailah masa pengumuman...

dan si Baghal memenangi tempat ke..............................

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
...LIMA....

Waahh..semua hadirin bertepuk tangan. Pemenang ke lima menerima satu sijil penyertaan... dan satu set pisau chef beserta begnya sekali. Waah..set pisau itu sangat mahal.


credit to owner

Tapi si Baghal tidak tamak..dia dengan bangga telah melangkah pergi bersama sijilnya sahaja. Manakala set pisaunya telah di tinggalkan di Istana sebagai kenang-kenangan.


Arakianlah cerita dongeng yang diceritakan oleh si Baghal kepada Pegawai Istana ke dua Istana Panglima kepada Pegawai Istana ke empat dan isterinya. Maka terloponglah keduanya mendengar cerita si Baghal yang hebat itu...


Ok..dah cukup berfantasi.. Sekarang kita kembali ke alam nyata..
Realitinya...

1) Baghal mana reti memasak. Nak uruskan diri sendiri pun tak pandai.. Menipu betul cerita ni
2) Ada ke patut menang set pisau yang mahal tu tak nak bawak balik..Menipu betul cerita ni
3) Betul ke masuk pertandingan dan menang?..Ke sijil penyertaan je tu
4) Iye ke ade pertandingan memasak tu..saya tanya encik Google tak ada pun.....Menipu betul cerita ni

Eh..dah cukupla empat..Karang lebih-lebih dah nama cerita betul..inikan cerita dongeng..Banyakla yang menipu. Atau rumusan pendeknya, Si Baghal memang MENIPU....dan kita semua dah kena tipu....


credit to owner

1 comment:

Dee said...

apsal aku tiba2 tertanya-tanya..yg sedang bercerita ni ke si baghal tu..opps..hahaha..jgn marah..aku pun tertipoooo!!

Related Posts with Thumbnails