Friday, July 12, 2013

Dugaan Ramadhan

Ramadhan baru menjejak hari ke3..  tapi dah mcm2 dugaan yang saya tempuh


Dari sekecil2 dugaan..  hingga dugaan paling besar..

Harap takdelah tukang baca post ni pastu sebuk nak pi sampai2kan kat orang ke apa kan..  jadilah pembaca blog yang berhemah.. yang tau utk berfikiran positif.  sebab kalau apa2 pun..kita baca..  kalau kita anggap negatif..  kita baca dalam persepsi negatif..  u'll get nothing...

Hari first Ramadhan saya dah tak sempat sahur.  Walhal bangun awal..  siap masak kurma ayam..  gigih ok...

hahaha...

tapi tak dan..  cuma sempat minum air sejuk dan kurma 2 butir..  Yabang sempat la makan nasi dgn sambal bilis hari sebelum tu.. 

.
Hari kedua Ramadhan terjaga dah subuh pulak dah. kangsung tak jamah apa2...

Tapi hati masih berbunga riang sbb loan utk perumahan saya lulus 90% siap incl legal fees dan juga MRTT..  Syukur Alhamdulillah..  Walaupun utk jelaskan 10% tu sampai kena meminjam2..  SnP sign atas satu nama je.  .... tapi saya berjaya manage that situation.  Sebab saya ada ibu yang begitu supportive.  yabang ada ibu mertua yang begitu memahami saat ini....  Dari segi mental dan fizikal.  Jadi sementara dapat keluarkan duit KWSP..  dapat la dahulukan dulu..
Tapii.  yela.  kalau dah kita ni jadi HAMBA duit..
Owner rumah tiba2 buat hal..
Minta itu ini.
Rupanya..  ada orang offer rumah tu lebih mahal..  50k lebih mahal dari saya..
Jadi sengaja dia minta itu ini termasuk la Letter Offer dari bank.
Permintaan dia tu akan menyebabkan saya lambat dapat sign SnP..  dan tak dapat penuhi term dalam booking aggrement.  (waahh..kalau nak cerita ni panjang ni)..

Walhal kalau takde LO pun xpe..  manalah tahu saya ni JOTAWAn..  saya nak bayar cash ke kan..  jadi berkejar2 saya settlekan issue tu.

Tapi sekarang masih terpulang lah pada owner..kalau die tak nak jual..ape boleh buat..  dapat pampasan jela..  tu pun sikit je..  sekitar 3k je..  owh kesian..  tapi xpe..  saya berserah pada Allah..   Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambanya..
Yang penting segala usaha saya dah buat..  Saya layak utk membuat pinjaman tanpa masalah..  Saya rupanya2 kalau dikumpul2 duit saya ada lebih dari cukup utk bayar 10% downpayment rumah + lawyer fees.  MasyaAllah..  walhal selama ni duk hitung2 rasa tak cukup je..  bila nak beli ni..kira punya kira..  cukup rupanya..  hehehe ..  Rezeki tu ketentuan Allah kan..  bukan kita manusia yang nak judge2 itu rezeki siapa.  itu bukan rezeki.  Allah yang menentukan..  Allah yang buka jalan..  Yang beri kita akalan mana nak korek duit kita..hoho =P


Petang semalam..  dapat call dari kedai kek yang saya tempah kek utk birthday sufiyyah..  rupanya kedai tu kitchen die terbakar pulak..
dah kek saya pun hangus..

Mas aterima call tu..  (disebabkan dah diduga dgn macam2 isu..  ) saya rasa tenang je..  Lagipun..alahai..kek je pun..  Beli jela tempat lain.  xpela..  sufiyyah masih belum faham betul..  die tau kek je..  
Cuma saya minta kupon saya utk redeem tu dapat dipanjang kan ke tarikh lain.


Lepas tu Yabang pun orang LHDN call mintak resit segala..  mmg kelam kabut la nak menyediakan semuanya.  Resit dah la mmg buang2 je.  simpan nya 2..  buang je 10..  sudahnya kami decide submit je apa yang ada..  janji submit....
die nak return balik duit kita tu return lah..
tak nak nak buat cane..
sendiri salah tak simpan resit..



Panjang betul tulis ni..  walhal baru 3 ramadhan..  mcm2 hal..
semoga bertabah lah kita semua nak tempuh lagi 27 ramadhan ni..




Tapi saya rasa inilah hikmah Ramadhan kali ini..
saya tau saya punya IBu..  dan BAPA utk duduk mengadu nasib..  mengadu kesedihan...  mengadu masalah.. Syukur...  entah esok lusa kalau Allah tarik nyawa mereka.  Tinggallah saya terkontang kanting...
Tiada tempat bermanja..

Saya tahu saya ada Allah utk mengadu...  dia maha mengetahui..

Saya tahu anak saya yang saya kandungkan kali ini..
Adalah anak yang tabah..  segala mcm dugaan Allah turunkan waktu saya mengandungnkan dia..  Moga dia jadi anak yang kuat..dan tak mudah putus asa..  Anak yang menyerahkan hidup dan nasibnya atas ketentuan Allah walaupun telah berusaha sekuat kudrat dan dayanya..

Saya tahu utk memberi ihsan pada org lain.

Saya belajar apa yang DUIT boleh buat pada manusia.


Saya belajar menerima ketentuan Allah dgn hati yang lebih terbuka..





Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui
Walau dia turunkan dugaan..
Walau dia suruh kita berlapar..dahaga..  menahan diri dari setiap kehendak nafsu.
Tapi di penghujungnya sebenarnya manis..
Manis utk kita kenang
Ada yang POSITIF yang kita boleh belajar dan ambil
Ada yang lebih baik sedang menanti kita.

Ya..  Allah itu lebih mengetahui..


Happy ramadhan buat semua pemmbaca
ampun maaf andai coretan blog ini yang sekali sekala di update ini ada mengguris hati..
Semoga kita semua jadi lebih baik.


Amin



 

2 comments:

suezen said...

ramadhan ni btl2 menduga kan. sabar je la

Mimy Hamid said...

Allah nak menguji nik...sabar ye darling

Related Posts with Thumbnails