Saturday, January 4, 2014

Wean Off Sufiyyah

Ok..  now i'm ready untuk wean off sufiyyah

dah 2y6m..
udoh2 la nak oi.
awok je dah tinggi pinggang ummi
Kalau menyusu tu bukan main menjulur lagi

Pastu tau malu pula
Haritu kawan datang rumah tanya dia..  menyusu lagi.  shame2
bukan main marah lagi..
buat suara start enjin nya tuelah

Tapiii..
tebiat nak menggayut tu mmg tak lepas
Menyusu lagi kerap dari adik dia
Kalau weekend or holiday
Saya ni mmg lembik
Lagi2 kalau cuaca panas
Lepas sorang-sorang
Seb baik adik banyak mengalah dan steady
dah susu..  tidor..


Kalau malam tu adik bangun menyusu sekali je
Die sampai dua kali
Ni siapa baby pun tidaklah saya tahu


Yang saya tahu
saya dah bersedia
Sufiyyah pun dah besar
dan niat nak susukan die selama 2 tahun tu tercapai
walaupun ada stop2..  ok lah.. rasa takde hutang dah dengan anak




So sekarang saya main balik kaedah psikologi
Untuk wean off sufiyyah
sama mcm saya buat masa saya preggykan umar dulu


Saya cakap "Ummi sakit"
make a promise " tak boleh lama tau.. kalau ummi count 1 to 3 kene lepas tau"
make a lot of 'sekatan'.  kene tido..  kene baca doa 2 jenis. doa makan dgn doa tido (sbb kena tido kan..heheh)..  kene baca fatihah..  kene baca al ikhlas...


Masalahnyaaa
Sufiyyah ni makin besar bijak nya ya allah.
Alhamdulillah.
Cerdik

Sampai ummi mati akal ape aku nak buat

Kalau cakap sakit..  bile kite susukan adik die.. die ushar lain macam..  haha

Ada satu hari tu

Saya mengadu lah sakit..
"sufiyyah ni.. asyik tetek je.. Ummi sakit la"

tetiba die berenti
duduk bersimpuh
die tadah tangan tangan
"bismillahirrahmanirrahim.  allahumma,bismika, ahya, wa-amut" (dengan pelat2 baby nya tuh la)
"meh2 ummi.. ya taruk ubat"
sambil tenyeh2 jari telunjuk ke tapak tangan satu lagi..  dan sapu2 tempat sakit



bahak2 saya ketawa..
subhanallah.. kalau die buat perangai comel mcm tu
sumpah saya tak tahu mcm mana nak tolak permintaan yang satu tu.

Lagi2 bila die datang bergesel dengan saya.
Lepas tu pelan2 cakap lembut2
"ummi...  ya nak susu tetek..  ya tak nak susu tetek tido"
"habis tu?" soal saya
"ya nak susu tetek mata bukak"


hahahhahha

Yelah.  tak nak tido sangat lah tu.
Kalau tak tu saya bagi syarat,,  kalau susu tetek..  mesti tido.
At least die tido setengah jam pun jadikla..



Sekarang masih cuba nak wean off
Tak dapat 100%..  dapat kurangkan sikit pun jadiklah
Boleh tumpu pada adik pula.


Walaupun sufiyyah tak minum EBM dah. (kadang datang peel nya nak juga minum)
Tapi DF mengalahkan baby
Kalau nak minum EBM at least adik kita df.  die ebm la kan..
ni tak moh
nak yang special je...




alahai anak
kalau die mintak elok2 tak menangis mebentak2.  memang tak sampai hati tak bagi..

Ayahnya jeling jela no giliran tak sampai2.. hehe







No comments:

Related Posts with Thumbnails