Friday, February 22, 2013

Servis UMOBILE yang teruk dan mengecewakan



Saya dalam proses pertukaran dari Telco kini ke UMOBILE
kononnya nak ambil sekali dgn phone plan..
Walaupun tempoh contractnya adlaah 24bulan
tapi disebabkan saya bukan seorang yang suka bertukar2 telco company..
(yeah..  saya dengan maxis utk hampir 7tahun)
jadi setakat 24bulan.. takde ape sangat pun..
saya yakin saya tak akan mudah bertukar2 sbb saya tau sukar nak tukar2 line ni..  nak kena callsana..call sini..
jadi kalau takat sikit2 problem..charges sikit2.. saya malas nak layan sangat


Tapi..
nampaknya
UMobile berikan saya satu pandangan yang berbeza.

Pada yang nak tukar ke UMOBILE
dan tak ada masa nak melayan permasalahan (contohnya nak tunggu lama kat service centre)

saya galakkan untuk tidak bertukar ke UMOBILE


kenapa?

berikut list down pengalaman BURUK saya dengan UMOBILE

1. Saya terpaksa menunggu lebih setengah jam di service centre One Utama hanya utk pertanyaan mengenai pelan yang UMOBILE tawarkan.

2. Saya terpaksa menunggu lebih 20minit hanya utk confirmkan yang saya nak ambil pelan UMOBILE.  Janinya 3hari waktu bekerja.

3.  Ada beberapa issue yang perlu diselesaikan sewaktu pertukaran.  dan walaupun mereka kata 3 hari waktu bekerja.. mereka tetap cuba melakukan transaksi pertukaran pada hari sabtu dan ahad. (this is not good..sbb lepas 2 kali attempt..  dah tak buat dah..  maknanya saya kena submit lagi..  fo course maxis tak update apa2 during weekend..  its not working days).  Hari isnin..  no more SMS saying that cubaan tak berjaya..  saya register hari khamis..  jumaat.. mereka mula mencuba utk tukar no.. (ya..saya nak maintain number yang sama)..  hari ahad cuti..hari isnin dah takde sms..  saya tak diberitahu tentang apa2 status.. saya tak boleh call UMOBILE One Utama sbb tak ada provide phone number..

4. Saya cuba menghubungi UMOBILE CUSTOMER SERVICE hari Isnin..  Selasa..  Rabu..   few days..  few times..  yang pastinya  3 4 kali waktu siang (peak hour dimana saya expect staff lebih ramai)..  dan 3 4 kali waktu tengah malam..  11mlm ke atas..dimana saya expect less trafic so better pickup.   Tapi KESEMUA phone call saya tidak berangkat lebih dari 5MINIT..  maksudnya saya membayar 5MINIT kos untuk NOTHING....   ada yang saya tunggu lebih dari 8MINIT hanya utk disambungkan ke operator. Bayangkan betapa lamanya waktu menunggu.  Hampir sama lama mcm pergi service centre which is lack of counter and staff.. Phone service yang sepatutnya lebih pantas pun lama juga..  Untuk pengguna UMOBILE juga mungkin tak pela takde charges..  tapi saya ni POTENTIAL CUSTOMER..  need to pay for NOTHING..    (can u imagine how frustrated i am?)

5. Hari Rabu malam.. saya call lagi..  10.45 pm mcm tu..  i wait for 13minutes hanya utk disambungkan ke operator..  Dan saya kena SUBMIT AGAIN untuk pertukara dari maxis ke umobile..  kena provide semua detail AGAIN.  And diorangtakde simpan rekod pun i ambil which plan..  and my detail..  i ras adiorang semua ni takde centre system.  Dia cuma tulis tangan simpan dalam file..  after a long tiring process..(almost 15minutes)  Which i ni dah mmg frust..  dah 3 hari try call..  dan tunggu lama gila utk disambungkan sahaja..  Boleh bayangkan la how i bebel2 about their service..  Bebel a...  bukan marah2...
And i do ask about any other alternatives yang i boleh cuba to make it easier for me..  Since they r new..
I pun bukan tau sangat kan...    Jawapan nya sangat mengjengkelkan..  "ini mmemang procedure"..  

so bila tanya any other alternative...  yela..  mana puas hati dgn jawpaan "ini memang procedure"..  there must be a way.. kita tunggu 2 3 hari utk jawap call kita.  dah dapat.. takkan nak give up dgn answer "ini mmg procedure"..  if the procedure is sucks.. takkan kita nak biar je..  since perbualan tu direkodkan kononnya bagi tujuan lathan dan penambah baikan sistem.. y dont i keep asking and complaint so that they can improve..  But guess what.. Customer service UMOBILE also RUDE..

6.  Yeah..u read it before.. they r RUDE..  or maybe tak boleh la kata THEY (pointing kat SEMUA).. I must say JOHN (yeah..that's the person yang jawab my phone call haritu)..  SOOOOO RRRUUUDDEEE..  bila dia start raising his voice saying "bukan salah saya..  dah itu memang procedure nya"..   terus i hilang sabar..  yeah..  so frust with ur system..  so frust with ur service..  now u nak raqising ur voice..  then i macam bengang la bila die raising his voice..  i cakap "sekarang i customer..complaining about ur service..  how could you tinggikan suara with me?"..   tau ape die jawab?  instead of say sorry.. die boleh marah aku balik kata "bile masa saya marah puan"..  dgn high pitch okeh..  waaah.. that time i really lost my temper (which i really regret sbb buang masa dan tenaga je dgn org bodoh mcm tu)..   then masa marah tu macam2 la keluar.. termasuk nak 'kenakan' dia balik.. but after i cool down..  pikir balik..tak payah layan la..  if he rude.   tak perlu i nak panjang2 kan issue dgn dia..  takde masa nak tulis complaint pasal die pun..  buang masa layan orang yang tak sedar skop kerja..  u kerja customer service..  customer complaint about ur system.. u dengar n take action la.. nak terasa hati buat apa..  before that pun masa duk bebel2 tu i ada ckap kat dia..  i dont complain about you..  i paham u kerja customer service je..  tapi ur system mmg teruk.. have to wait..bla..bla..bla..   so salah ke sbg customer kita complaint?


7.  Service centre pun slow..  call centre pun slow..  email pun slow okeh..  kalau dia kata reply in 3 working days..  mmg betul2 3 working days baru reply.. i write a feedback form dalam website dioang..  baru semalam petang receive..  aci tak?..  gila la lama nak reply..



I ada cakap..  if suddenly i stuck overseas.. nak guna phone n have some problem..  call dekat call centre..  and need to wait almost 15minutes..  u rasa mcm mana tu?  
yeah.. kita tak tau.. fi suddenly my line (roaming) stucked..  ada problem..  kene bar ke..  ape ke..  kita call dekat call centre guna IDD phone biasa..  waahh...15mintes..  berapa banyak i have to pay?


sebelum letak phone tu i YELLED at him ckp nak kensel.. kensel everything
rasanya say abelum cukup sabar nak dapat that kind of service..  RM88 still not cheaper.. cuma dia ada all in 1..  yang i nak..  dengan that kind of service..  takpela..  i still boleh ambil prepaid.. takde terikat contract..

Jadi kalau anda berkira2 nak bertukar ke UMOBILE..  better try dulu service mereka.. if u cant handle it..  dont try..  boleh ada darah tinggi in 24month contract time ...    GILA..

15 comments:

Qhaifa Nur said...

servis tak memuaskan tolak tepilah...
tension saja...

Aku Bapak said...

kalu diorang kekwat, senang je jangan kasi bisnes (duit) kt diorang...

kita bukan hadap sangat...

Dee said...

try tune talk..cheaper and dorang pakai celcom pya service :)

Eyun Yun said...

Aku dari dulu pakai u mobile. Dulu servis tak la seteruk sekarang. Kalau dulu, internet rm28 sebulan pun laju biarpun 500mb saja untuk sebulan. Sekarang rm68 sebulan utk 5gb tapi slow mcm siput babi. Tak habis pakai 5gb untuk sebulan.... Teruk... Bulan dpn aku tukar kad g talian lain... Sim kad u mobile aku buang kt sampah je lepas tu...

Salhah Suhot said...

Memang. Yang prepaid ni pun sama. Waktu malam asyik no internet connection! Hangin oi!

khaswock@gmail.com said...

Memang betul umobile memang teruk sekarang.. Sye byar internet Rm 128 sebulan jlan macam siput babi betul lah.. Pdahal sye tnggal di miharja condo.. Betul btul babi Umobile

Gelugorhillsresident said...

Ni aq xbole call xle sms org lain call pon x bole...menyirap!!

Abun Bktiram said...

Dg the best service

chikung said...

Joh

chikung said...

U mobile memang itel

Mohammad Azahari said...

Jika Berminat,Boleh Cuba Onexox ,
WhatsApp saya,Azahari-Taiping di 0111 33 92 788,
Majoriti Pelanggan amat berpuas hari Cuba lah..

Mohammad Azahari said...

Jika Berminat,Boleh Cuba Onexox ,
WhatsApp saya,Azahari-Taiping di 0111 33 92 788,
Majoriti Pelanggan amat berpuas hari Cuba lah..

fiza'sShop2C said...

Skg ok x umobile? Saya baru nk tukar line maxis ke umobile.

Gemok Ohsem said...

salam , nak tanye 4 tahun lepas saye ade gune u mobile tp tak sampai seminggu saye terminated balik no tu sbb rase kene tipu then mase nak stopkan nombor tu staff yang inchage cakap tak perlu bayar ape-ape pon , tapi lepas 4 tahun saye nak buat balik u mobile ( nak tukar no maxis ke u mobile) mereka kate saye ade tunggakan yang perlu di bayar . boleh tak saye buat report polis kalo isu mcm ni ?

Syafiq Zu said...

report jgn xreport..xleh bg muka depa nih...servis mcm tahik...tukar jaa sim lain ...benci aku umobile ni

Related Posts with Thumbnails