Friday, August 19, 2011

Bottle Training day 5

Hari ni Sufiyyah dah baik selsema...ada sikit2 la..tapi dah tak teruk...

Kesnya..  Mama dengar sendiri die selsema teruk semalam..Mama kata bagi jerla ubat selsema Kaisara (1y9month)..

Saya tanya yabang..yabang kata CUBELA...
so bagi je..tapi tak ikut sukatan..saya bagi setengah dos dari saranan doc...
itupun Sufiyyah luah balik...mana yg melekat2 dalam mulut je saya paksa die telan..org lain makan ubat kasi minum air....Sufiyyah saya sua 'botol susu original' die la...hahah...

Petang tu selsema Sufiyyah makin reda..  Malam tadi bagi lagi setitik dua..  Hari ni dah ok...ada lagi dengar kahak2..tapi tak la sampai nampak die susah bernafas..

So pagi2 ni die nanes2 tepi saya..mata pulak beratnyaaa hari ni...  saya suala susu..tak nak..nanes2..rupanya die nak kuar macam biasa..hantar Yayah pergi work...lepas tu mandikan dia...saya cuba bagi susu pam (frozen)..tapi die tak nak langsung..  Sua susu badan pun xnak..  kenyang lagi la tu..pastu elok je lena...cepat2 saya pergi mandi.. Pukul 12tgh hari die rengek2..tapi duk layan mata lagi..  Saya kejutkan jugak..kali ni bagi susu pam juga..tapi yang fresh baru perah..  Alhamdulillah...sufiyyah minum 2oz....lagi setengah Oz die dah tido xnak bukak mulut...

So nik kira....first session - SUCCESS!!!....


Second session juga SUCCESS....  sufiyyah habiskan 2oz...

Tappiii...3rd dan yang keseterusnya langsung FAILED!!!!....

Dan start pukul 2(lepas second session)...Sufiyyah langsung tak nak tidur..  tak nak saya letak..  Kalau dukung pun nak saya bawak die jalaaannn je..xbagi saya duduk statik..  sampaila time berbuka tadi masih lagi mengempeng....  Cukup geram....

Memang mula2 bangga..siap puji2 Sufiyyah Good Girl hari ni..minum botol...tappiii...  lepas die buat perangai tu..rasa nak geget2 je telinga die...hadooiiii...

Terus FLAT..dengan tekak dahaga..  dengan penatnya...

Sufiyyah sekarang kuat betul berdukung....Lagi2 diajar dengan si bibik kendong dalam kain tu..dibawak berjalan satu rumah..die sedap la tu...habis Ummi die pun die tibai nak berdukung nak berjalan je...
Itu yang saya prefer berkurung dalam bilik je..  Kalau bawak Sufiyyah keluar....uk ek uk ek sikit je si bibik bawak berdukung dalam kain..  Lepas tu habis bedung budak tu dibukanya...  Hadooi...susah...
yang Mama pulak sebuk suruh saya masukkan dalam buaian..  Besok2 umah saya mana celah nak letak buaian....  Rumah dahla style rumah burung je....


Takpela die nak uk ek uk ek skrg ni.....  asalkan sufiyyah nak belajar minum dari botol..esok nik akan cuba lagi... Balik rumah sendiri nanti..harap2 tak susah nak ajar die tidur atas tilam je...  takde dokong2...  Takde buai2...kita tak mampu nak...  Rumah kita rumah kecik je..   Rumah kita takde bibik sayang.....  Ummi dgn Ayah kene work..  jadi Sufiyyah jangan maacam2 ye..kita orang susah sayang..bukan orang senang....





muka budak GOOD GIRL sebelum dia buat perangai....

9 comments:

CatlinaFly said...

comelny sufiyyah...hihi mesti dia suka botol susu original ni..masa train e-ein, sy still curi2 bg yang ori..huhu tak sampai hati..lama jugak lah baru berjaya...dlm masa sebulan terakhir cuti bersalin tu kena train..

harapnya, baby kedua ni ok..tapi memang sy berazam nak nyusukan badan juga, eventho kena perah susu n masuk botol...

Bitt (double IS) said...

alamak mummy da rasa nak geget...hhahahha habes la yaya...

Softtouch [Hanim] said...

xpe nik..mmg kene amik masa..xpe lama2 nnti dia ok...budak2 kan mmg ada ragamnya..saje nk manja tu..

nnti suffiyah duk mana bila nik keje nnti?

Daddylicious said...

biarkan dia meragam nanti kita rindu dgn meragamnya...:)

Yan said...

fes bby (qis) berbuai... umah mil umah kg.. so senangla nak dibuaikan.. kat uma kami xleh gantung buai.. so beli buai besi tu..
seken bby (dhwa) Alhamdulillah.. tak berbuai.. ramai kagum sbb tak susah nak tidokan dia.. tp kami penah belikan rocker baby tu tuk dia.. kjap jela.. mcm tak tido lenapun.. last2 benda tu kakak dia jadikan treadmill plak..

cheqna said...

comel r sufiyyah ni..
geget kanggg

mrs.ecam said...

alahai tulus mulusnyer moke die....tdo pong cam nk snyummm jek ek...sjuk tngk moke die...hee...nik jgn pts asa ek...aku dl pong sbln gek nk besekn die minum pki btl...tp tu la sebenonyer jgn kt sndri yg bg btl tu sbb die leh bau susu yg ori sbb tu dia ssh nk minum bu btl...suh la yayah die ke...nenek die ke tlg susukn...heeeeeeee

Dee said...

org tua2 kata kalo baby girl selsema..suami lah kena sedut hingus dia..hihihi..suami k dee buat..

baguslah dia dah minum guna botol sket2..nti oklah tu..

dd dudu said...

tenang je muke sufiyyah hihi

Related Posts with Thumbnails