Thursday, March 26, 2009

City of Ember

skip comment untuk movie Race to Witch Mountain..hehehehe...

semalam seperti biasa untuk aktiviti hari Rabu, kami pergi tgk movie. Since takde movie yang superb nak tgk, teringatkan preview cerita nie. Try jela mana tau best. And resultnyer....BEST!!

rate 8. Cerita nie seusai la kalau nak bawak budak2 tengok. Memang terasa macam tgk filem dari buku kanak2..kira macam night story la..


cerita ini mengisahkan tentang bumi yang semakin hancur dan musnah akibat perbuatan manusia(but takde ditunjukkan aksi bumi hancur...maybe takut meleweh sangat...but skrip dia da cukup bagus untuk menerangkannya).... so pemerintah bumi masa tu memanggil arkitek2 engineer ahli fizik dan bla..bla..bla...(yg penting arkitek dia sebut banyak kali...banga jap..hahahaha) untuk design satu bandar bawah tanah yang dinamakan City Of Ember atau Ember City. Segala aktiviti dan penghidupan di bawah tanah ini adalah bergantung kepada kuasa jenerator sahaja. Lampu yang menerangi kegelapan Ember City. masa mereka2 nie di muatkan dalam bandar ember, arkitek nie dah sediakan satu kotak yang mengandungi instruction tentang macam mana nak keluar dari bandar ember tu. Kotak tu dah disetkan terbuka selepas 200tahun. B4 dat memang kotak tu akan terkunci. Dan kotak itu telah pun diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi yang lain. Datuk bandar je yang pegang. Pada pemerintahan datuk bandar yang ke 7, kotak tu hilang. So, sebab memang dah di design genrator dan bandar itu hanya akan bertahan selama 200tahun, lepas 200tahun bandar tu nak hancuss dah le...jadi dua org budak nie mencarila jalan keluar dari bandar ember nie.

dan masa tu la bermulanya pengembaraan diorang. Bestkan..banyak benda yang kita tak terjangkau dalam fikiran diceritakan dalam movie nie... Contohnya "Assignment Day", hari nyanyian terbaik...dan macam2 lagila....



Cerita nie memang best untuk ditonton satu family masa hujung minggu lepas makan malam,....pergh..tak payah nak bacakan buku cerita kat anak dah..memang best....
Semoga kita tak jadi macam City Of Ember..hahahahahaha....lagi2 nak sambut Earth Hour nie..
gaya tu memang dah ada.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails