Monday, August 15, 2011

orang cuma tahu bercakap....anak aku..suka hati akulaaaaaaaaaaa

Entry ni mmg penuh dgn lluahan perasaan dan memaki2....agak2 tak suka baca...tak payah baca...





Saya memang dari dulu nak buat sesuatu yang istimewa utk sufiyyah...
Nak buat majlis proper utk aqiqah dia...

Saya ni sana sini pergi buat majlis orang...  takkan anak sendiri majlis macam kartun


Tapi yang buat saya hangin..  bile semua pun  menyibuk urusan saya..

Seyes saya bengang sangat

Semua pun sibuk la duk SURUH...sila baca SURUH...bukan nasihat tau...sebab kalau nasihat..sekadar cakap je..bukan duk asyik tepon la..apela...cakap sampai berjuta2 kali..duk ulang benda sama mcm saya ni BUTA AGAMA SANGAT!!!!!

duk la sibuk suruh saya kejarkan sunat la..hapela..sampaikan saya rasa majlis anak saya ni dah kucar kacir dah..

Dari awal2 lahir lagi...  apesal tak cakap sebelum die lahir je..kan senang...ni masa die belum lahir..saya cakap plan saya..haram semua pun diam..  tak plak komen sunat ke hape....  bila dah lahir je budak ni..smeua duk la komen macam saya ni buta agama tak nak kejarkan yang afdal la..tak nak kejarkan yang sunatla..

hey VAVI..  NABI cakap...MERAIKAN KELAHIRAN BAYI...panggil o rg makan aqiqah...  MERAIKAN okeh..

Ni tak...haritu dah TAHNIK...sebok nak buat..

Saya pun turutkan buat...dengan badan lemah2 lagi..buat..TURUTKAN je..

kata nak belah mulut je....lepas tu nak potong rambut plak..

Ni nak buat aqiqah die lepas raya..  takkan nak buat makan je..  abis plan saya nak buat supaya MAJLIS AQIQAh berupa MAJLIS AQIQAH yang betulnya dah lari kemana hala...

Nak bercukur rambut lagi sekali..nak gak marhaban...nak gak pelamin..nak gak majlis yang meriah...NAK GAK SAMBUT DENGAN RIANG GEMBIRA ANAK SAYA NI>...bukan takat bagi duit dekat orang ..lepas tu takde majlis takde ape....

MACAM ORANG BADWI tahu??????????


Dah la....jangan kartunkan lagi anak saya ni..  saya tanya..jawap apa yang saya tanya je..jangan nak memandai2 tambah sana sini,...  Suka hati sayalah nak buat majlis bile...

Dem...memang orang2 ginilah yang menyusahkan..menjadikan ISLAM tu agama yang SUSAH....  memangla agama tak tuntut kita buat MAJLIS BESAR2..tapi kalau kita nak buat jugak..nak meraikan..tak rasa susah pun..tak payah la keji mcam kita ni buta AGAMA...



sekarang saya ni menahan geram samapi kuar air mata..  sian tgk anak saya jadi kartun...

haritu tahnik dah potong rambut....si A kata botakkan...bile si A balik je..  Si B kata budak dalam hari....tak payah nak cukur...tunggu si bidan balik dari kampung die.which is lepas raya...

saya ni ape?..kartun?

Sufiyyah ni ape?...anak patung?


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa


memang vavi betul la..

skang saya dah fedup nak dengar org duk suruh saya itu ini..

Saya ada impian utk anak saya sendir..

saya ada plan utk die.
berhenti arahkan saya itu ini boleh?,,,

saya kata saya nak buat majlis..
tak payahla nak cadangkan itu ini supaya saya tak buat majlis..
kononnya nak kejar afdal bulan puasa...

ni sunnah nabi celah mana?


Skang saya dah fedup..tak [ayahla majlis..tak payah la ape pun....

Tak payah paggil org..tak payah rai ape2...

biar saya simpan duit tu...  makan dengan yabang dgn sufiyyah je...  Pi makan sedap2..  berjalan tempat best2...

bila org tanya buat aqiqah ke tak...cakap je dah buat..buat ape panggil orang..bgtau orang..

besok2 alau beranak lagi pun tak payah bgtau..

bodoh..aqiqah tu bukanke dibuat utk bg tau kelahiran anak kita..MERAIKAN...

yang tak paham sagat tu kenapa>>??????

mcm sial........


habeh..melawat org kat spital masa beranak tu..dengan lrg tu sakit tak boleh layan tetamu tu..sunnah nabi ke?...sunnah la sangat..kalau dah lawat kat spital...tak payah aqiqah la..tak payah la mak ayah raikan..gitu?????





EAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA....///saya nak jerit tapi.............................................


tya alla,...sedih sgt....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

12 comments:

~ yus ~ said...

Salam nik hakimah...

Secara tidak langsung boleh pula saya masuk sini dan baca entri ini...

Jangan sedih2 ya...

Pada akak, terpulang pada nik, nak buat bila Aqiqah tu dan bagaimana pula majlisnya. Tak perlu sibuk pasal SURUHAN orang...

Hukum aqiqah itu adalah sama dengan ibadah qurban iaitu Sunnat Muakkad kecuali dinazarkan menjadi wajib.

Penyembelihan aqiqah ialah pada hari ketujuh dari kelahiran bayi atau pada hari ke empat belas atau ke dua puluh satu. Jika tidak dapat maka bila-bila masa selagi anak itu belum baligh.

Jadi, tak semestinya ketika umur bayi itu 7 hari, kalau tak dapat, bila2 masa selagi belum baligh kan...

Saya sendiri anak saya yg 5 tahun tu, belum sempat saya Aqiqahkan. Bulan puasa ni baru nak aqiqahkan, sekali dengan adiknya. Itu pun buat di masjid, sekali untuk jamuan orang berbuka.

Kenapa nak jadikan benda yang mudah kepada susah kan...

Yang penting jaga kesihatan diri sekarang...

take care ya..:)

cikbedahlaser said...

bca story ko.. aku pandang gmbr sufiyyah kt atas... muke die redho je.. tenang je muke die...
klu suruh ko kata sabar... dh habis sabar dah..
buat la apa yg terbaik utk kamu sekeluarga.. aku doa yg terbaik utk ko nik... chaiyok chaiyok.. jgn mrh2 depan sufiyah nti die join sekali

LiAnA said...

betul terpulang pd nik nk buat yg bagaimana.. jgn pikirkan org lain.. anak kita tanggunjawab kita.. mcm akak buatkan aqiqah utk aqil masa raya korban kat masjid.. kebetulan masa tu umur dia baru 2bln.. yg penting selesai ikut cara islam dn kita puas hati..

kami tak buat majlis apa pun sbb abahnya takder.. akak terus hilang mood nk buat.. ramai pulak yg bertanya kenapa tak buat kenduri ect.. akak diamkan aje.. sbb anak kita sukahati kita nk buat camne..

cheqna said...

nik
selagi apa yang nik rancang tak bertentangan ngan hukum allah..buat jela..anak nik kan...janji yabang pun meresrui..yang lain???abaikan je....

Dee said...

bincang dgn suami elok2 ye..moga dpt kata sepakat..

Yan said...

speechless baca entry nik ni//
ape2pun akak doakan yg terbaik tuk nik sekeluarga... mmg leh makan ati klu banyak sangat 'kepala' yg mengarah

~ana~ said...

sabar nik sabar..kalau ana berasa di tmpt nik pun, ana marah....bw berbincang elok2...insyaallah jumpa jln penyelesaian nnti...

iS3 DaEnG said...

Sabar...kuatkan hati...ikut kehendak diri jer..abaikan apa orang lain cakap...yang penting fikirkan yang terbaik untuk baby jer...

atty's said...

salam nik..

nik bincang ngn yabang
buat lah apa pun ikut kehendak nik ngn yabang..

gadisBunga said...

nik...sabar nik...sabar.....

buat ikut kefahaman, bukan ikut orang. be firm ok.

Bitt (double IS) said...

jerit jek dlm nehhh tak pe..hehehehe lagi pon kan nik sini la tempat meluahkan segalanya...tarik nafas dalam2 bila berhadapan dgn mereka...

Softtouch [Hanim] said...

sabar ye nik..yelah byk sgt kepala kita pun xtau ikut mana...

nik ikut je apa kata nik n yabang..kalu dornag suruh buat ckp je yabang nak mcm ni mcm tu...yelah kenelah ikut ckp suami kan, mesti dornag diam punya....

sy faham anak kita, kita ada impian masing2 kan..akak faham..yelah nik kan buat majlis org bila majlis sndiri nk lah yg proper kan..

Related Posts with Thumbnails