Tuesday, August 23, 2011

Mencorak kain putih boleh jadi sesuatu yg SUKAR dan SENANG


Sufiyyah tak nak minum botol
Sufiyyah tak nak duduk diam..nak berdukung je
Sufiyyah tak nak tidur atas tilam je..nak berdodoi berdukung
Sufiyyah tak nak tido malam atas tilam die..nak tiido atas lengan saya...


Memang semuanya Sufiyyah je yg saya sebut di atas..

Tapi hakikatnya..sayalah yang bertanggung jawab..  Sayalah yang MENCORAKKAN sufiyyah...


Atas dasar SAYANG dan TAK SAMPAI HATI,...semua yang Sufiyyah nanges kan saya turuti...
Sayalah yang bersalah..


Sufiyyah tak nak minum dalam botol
Sayalah yang bersalah..
Sebab saya tak sampai hati memberikan Sufiyyah susu menggunakan botol.Walhal masa Sufiyyah keluar hospital dulu..Masa saya luka2...sampai terpaksa pam susu keluar dan susukan sufiyyah dgn botol...  Sufiyyah minum dgn sangat baik..  Tapi..masa tu saya sedih..saya sedih sebab tak dapat susukan sufiyyah direct...  Lepas je puting saya baik..saya terus susukan Sufiyyah secara direct...  Mula2 Sufiyyah mengamuk2..tak nak menyusu direct...masa tu hati saya sangat luluh..  Sufiyyah reject saya..  Tapi lepas pada itu sufiyyah semakin seronok menyusu badan...dan saya terleka..  Kerana saya enjoy setiap saat saya bersama Sufiyyah..Saya terleka...  Asyik tangguhkan utk bottle training dia.  dan bila saya hendak mulakan...  Tuhan sahaja yang tahu betapa sedihnya terpaksa masukkan susu ke dalam botol..  Tapi saya cuba juga keraskan hati..  Bila sufiyyah tak nak susu..lekas2 saya berikan susu dada....  Kerana tak sampai hati nak membiarkan Sufiyyah kelaparan..  Semuanya salah saya...  kerana perbuatan saya..tindakan saya..  Sayalah yang mencorakkan Sufiyyah....


Sufiyyah tak nak duduk diam..nak berdukung je
setiap kali Sufiyyah uk ek sikit je..saya terus angkat..sebab saya tak sabar nak bermain dgn sufiyyah...Setiap masa setiap saat..  Bila saya semakin penat dah melayan uk ek uk ek Sufiyyah...Sufiyyah semakin cerdik..die menangis lebih kuat lagi..  dan saya TAK SAMPAI HATI melihat Sufiyyah menangis sebegitu rupa..  Ibu mana sanggup melihat anaknya menangis...  Tapi saya silap..saya salah...  saya terlampau turutkan kehendak Sufiyyah..  dan sekarang saya menyebabkan Sufiyyah sendiri yang susah..susah hati..  Susah hendak di jaga


Sufiyyah tak nak tidur atas tilam je..nak berdodoi berdukung
Kerana TAK SAMPAI HATI mellihat Sufiyyah menangis..saya dukung dia..dodoikan dia sampai dia tertidur..  Saya enjoy setiap kali Sufiyyah tidur dalam dakapan saya..  Tapi makin lama Sufiyyah makin seronok tidur atas dukungan..Jadi setiap sesi tidur die minta saya dukungkan.  Kalau saya letak..  sufiyyah menangis nak didukung..  Sayalah yang bersalah dalam hal ni..  Sufiyyah dimanjakan...  Sekarang saya terpaksa menahan air mata dan sebak dalam dada..Bila terpaksa membiarkan Sufiyyah menangis...  asalkan tidak didukung..


Sufiyyah tak nak tido malam atas tilam die..nak tiido atas lengan saya...
Saya kasihan kan Sufiyyah..sepanjang hari saya bagi dia botol...Cuba biarkan dia tidur sendiri..waktu malam la saya akan temankan dia..  Saya tak kesah walau terpaksa tidur statik..sakit2 pinggang...asalkan Sufiyyah lena dalam dakapan saya...  Saya terlupa suami saya juga perlukan saya..  Dan semalam saya tersedar..  Bila Yayah minta bantal...Katanya takde benda nak dipeluk..  Ketika itu saya sedar..  Seluruh perhatian saya hanya pada Sufiyyah..  sampai saya lupa saya punya suami yang juga memerlukan saya....


Semuanya salah saya...

Tiada satu pun salah Sufiyyah..  Sufiyyah hanyalah kain putih..yang saya corakkan..  Harap corakan saya itu masih belum terlambat utk diperbetulkan..  


Ya Allah Ya Tuhan ku..

Kau kuatkanlah hati aku..  supaya aku dapat mencorakkan anak anak ku..  


saya tahu ini baru sedikit gambaran bagaimana besarnya tanggung jawab yang saya akan pikul..  Kelak Sufiyyah akan meningkat dewasa..  Saya perlu penuhi hidup dia dengan kasih sayang..dengan ketegasan...dengan ilmu dunia...dengan ilmu akhirat.....  Saya perlu kuat dan tabah...

saya tidak mahu menjadi seperti sebahagian ibu bapa..  Yang tak sanggup menahan diri dari mencurahkan kasih sayang...  hingga tersalah corakan..  saya faham..tak mudah....  tak mudah utk seorang ibu tidak melimpahkan anak2 nya kasih sayang..  Cuma kasih sayang ibu itu juga lah yang boleh membunuh dan merosakkan masa depan anak2 mereka..  Maka saya perlu belajar kawal diri saya...  Supaya saya dapat mengasihi dan menyayangi anak2 saya...  dan juga dapat mendidik mereka,...





7 comments:

cikbedahlaser said...

sabar nik. aku xde tips nk bg...
tp.. aku tahu itu la dilema sorg ibu... 9 bulan kendong ke mana pergi.. takkan tak terasa bila anak tak nk ikut apa yg kite nak..
tak pe nik... aku doakan ini utk masa yg pendek je... even kite pon amik masa nk beljr sesuatu yg baru... good luck nik... insyaallah.. nti suffiyah mst boleh berdikari...

Dee said...

jadikan ini pengalaman utk anak yg seterusnya..ini fenomena biasa bagi anak pertama yg didambakan bertahun2..hati kena cekal nik..

cheqna said...

kene kuat semangat ok...

Intan and The Boys said...

kita masa anak first camtu gak nik. tapi bila anak no. 2 ni dah jadi macam alah bisa tegal biasa. biasala..anak first ni bak kata org macam semut hurung gula gitu. apa yang tak kena ngan baby, cecepat kita panik dan nak layan dia sebaik mungkin.

takpe nik...sikit2 nanti nik dapat biasakan telinga nik dgn tangisan dia, dapat biasakan tangan nik dari tidak slalu kendong dia. :)

Unknown said...

awak..luluh hati baca ratapan awak ni..

Softtouch [Hanim] said...

nik jgnlah salahkan diri sndiri yer..mmg cmm tu..akak smpai anak no2 akak buat sama mcm nik tu..manalah nk smpai hati biarkan anak nangis n tido sndiri2..xpe nik..sama lah mcm darissa tu..danish dulu ok sikit..mgkin sbb darissa bf..

akak rasa bila nik dah keje n tinggaklan suffiyah kat pngasuh suffiyah mesti ok..budak2 mmg mcm tu nik..ngan kita dia mmg sgt manja..kalu ngan org dia akan dgn sndiri bwk diri tau...xpe jgn putus asa ok...

Bitt (double IS) said...

naa sufiyah nanti besau baca nehh..hehehhe

nik, selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dann batin.

try to balance, gud luck u can do it ;)

Related Posts with Thumbnails