Thursday, September 22, 2011

muntah....kenapa dengan kamu sayang?

Hati sangat2 runsing sekarang...

Semalam sufiyyah muntah sampai 4 kali..

muntah bukan jeluak...  muntah..

kenapa saya kata muntah?..sebab banyak mcm org tua punya muntah..bukan sekadar meleleh...tapi mcm kita muntah..projection out...

cuma yg sedapkan hati sikit..lepas die muntah die tak terus nangis ke ape..boleh senyum tgk saya...lepas tu baru nanges (maybe sebab tak selesa)...

Tadi subuh die muntah lagi..habis baju..cadar sarung bantal semua lenjun dgn muntah sufiyyah...

Masa die muntah kali ke 3 tu..saya dah balik dah..amik EL...tapi tak jadi bawak pi klinik.  Saya kol abg saya dulu...die kata baby ok.. so tak jadi  bawak..just pantau keadaan...

Maghrib tu masa tgh susukan sufiyyah..saya break kejap nak betulkan posisi..tgh angkat sufiyyah..die vomit lagi..terus siap bawak pi klinik...sampai klinik pukul 7.30...kul 9 baru dapat jumpe doktor...
saya bawak pi klinik kanak2 di damansara jaya..  klinik yg selalu saya pergi tu takde doktor pulak semalam...

doktor tanya baby ada kentut tak..berak ok tak.. sendawa tak.. muntah warna apa...  berak warna apa..  breast feeding ke tak...  saya ada alami mual2 atau sakit perut atau cirit birit ke tak....

saya kata semua ok...  doktor check perut sufiyyah...check suhu..check telinga...
dan dia kata sufiyyah ok...masa check tu sufiyyah melalak2 menangis..  elok je pakai baju..selimut die..dukung terus die tido..haha...comel betul budak ni..
doktor pun terkejut.."eh..dah tido"...
so doktor kata sufiyyah ok...  stop bagi EBM...just bagi DF...sebab maybe baby overfeeding...  Nak kata perut kembung, perut sufiyyah lembut...  ada kentut..ada berak..ada sendawa...

Dan dia kata kalau bb dah slow suction.tarik je Nipple out...

So malam tadi tidurkan sufiyyah..  lepas tu malam menyusu macam biasa..sikit2..lebihnya tidur.. cuma sufiyyah nanges2 malamtadi..tak selesa ke ape entah..  puas saya tepuk2 semua..  tidur kejap terjaga..nanges2 nak saya layan dia..

lepas tu saya letak die baring kepala tinggi sikit..  sambil layan die borak dengan mata sadar terpejam.  Saya tersedar bila dengar sufiyyah mcm chocking...lepas tu saya basah....rupanya sufiyyah muntah lagi..  Saya angkat dia..  dan tepuk2 belakang die...keluar lagi 2 kali muntah die..lepas urut2 mcm dah takde..saya lentangkan die..elok je die senyum kat saya...ok..ta nanges pun..

lepas tu die nanges2...  tak selesa kot..  so saya bukak baju die...wrap die dgn blanket...  tepuk2 die..but she keep crying....  saya suakan B...die hisap...lapar la kot lepas dah muntah..   try buat mcm doktor pesan..tapi die nangis2 nak lagi meghisap..  marah betul bila saya tarik N kuar dari mulut dia..

Hari ni dah pesan dekat adik saya...kurangkan amaun susu sufiyyah...kalau perlu panaskan sikit2 susu dia..bagi sikit2..

Pagi tadi sempat borak2 dengan saya...dengan ayah..main kapal terbang..geram dgn tangan sendiri....

Serius saya susah hati tgk Sufiyyah vomit out mcm tu...  Tapi doktor kata ok..dua doktor kata ok...  mak saya kata kalau die tak demam..perut tak kembung...die ok tu..cuma die jeluak dalam kuantiti ygbanyak..jadilah muntah...

Tapi saya masih susah hati..  kesian sufiyyah..  die kecik lagi...  nak cakap pun tak boleh..


dah la semalam susu tumpah atas baju..pump rosak...sufiyyah muntah2...  pagi ni soya tumpah atas karpet office...kerja berlambak macam nak membunuh.....  semuanya jadi serba tak kena....  semoga Allah memberikan saya kesabaran...memudahkan segala urusan saya.....   

7 comments:

Mimy Hamid said...

Insya Allah tak de apa..ragam baby kecik memang macam macam nak besarkan dia...ummi bawa bersabar yer...

Ati Masrif said...

emm..memang merisaukan
kalau tak berhenti muntah ni

apa2 pun jangan lekalah
pesan kat org yg jaga tu
takut masuk hidung dia saje

harap2 cepat semboh ye nik

cheqna said...

moga baby sufiyah tak ada pape..

Mag said...

mintak2 takde pape..tapi betul kut, maryam kalau die kenyang sangat pon akan muntah.insyaAllah tade pape.

Dee said...

kena monitor gaklah..tp insyaallah nti dia oklah tu..

Bapak said...

semoga sufiyyah x ape2, Bapak xde pengalaman cam ni, Khalish & Ilhan x pernah alami...

uncle gedek said...

ini nama nya 'hati ibu'

tabah ya, babe...

Related Posts with Thumbnails