Thursday, April 23, 2009

Antara Kejujuran dan jawapan yang nak didengar

Setiap manusia ada pendirian, ada pendapatnya yang tersendiri. Tak kesahlah ape pun ia, ianya milik peribadi.

Tapi ada sesetengah orang yang memaksa pendirian kita diubah dan jadi sepertinya. Adil ke?

Pernah tak bila kita bertanya pada seseorang tentang pendapatnya dan kemudian dia membalas begini:

"Jawapan yang kau pinta ini adalah jawapan yang enak untuk kau dengari seperti mana kemahuan mu atau mahukan jawapan yang jujur dan ikhlas dari hatiku?"

bagi saya saya mahukan kejujuran... Walupun kadangkala bila kita ingin meluahkan sebu di hati..kita ingin jawapan yang enak2 dari teman kita...

"Kejujuran itu menyakitkan dan pahit untuk ditelan. Tapi sampai satu masa walau jauh kita berlari ia akan tetap datang mengejar mu. Cepat atau lambat."

Ramai orang bila ditanyakan soalan itu dia akan kata mahu jawapan yang jujur. Tapi bila jawapan yang jujur diberi, dia seakan tidak berpuas hati. Lalu bagaimana? Sejauh mana kejujuran itu perlu diungkapkan?

Mungkin bagi yang tidak mengenali siapa aku lalu dia akan mengatakan aku kejam, zalim dan tidak berlapik kata2ku. Tapi bagi aku aku jujur menyatakan kebenaran(pada tempatnya). Lalu kalau anda mahukan jawapan yang enak2 untuk halwa teling mu, nyatakan seawalnya. Maka aku bisa berbicara manis untuk membuatkan hatimu lebih tenang. Aku bukan zalim... Cuma aku nyatakan yang benarnya.

Tapi jangan paksa aku berbohong. Jangan sesekali mengubah pendirian ku atau minta akuberbohong dengan pendirian ku. Kesannya amat teruk kerana aku tidak bisa berbohong. Lalu akan terpancar jelas protes yang berpanjangan.

Ketika itu jangan aku salahkan aku kerana kau yang memaksa aku berbohong.

Tapi ade sesetengah orang yang bila mana kita bertanya, die berpura2. Berbohong kononnya tiada apa2 sedangkan dia sebenarnya berperasaan lainnya. Kerana tingkahnya bertentangan dgn kata2nya. Lalu orangini kau jauhi. Kerana kelak ianya akan memakan diri. Mereka takut dengan bayang2 sendiri. Tapi mereka tidak menunjukkan nya. Kerana mereka ini meletakkan egonya di di atas. Melebihi Tuhan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails