Thursday, January 12, 2012

Belum tua betul dah jemu...

Kita biasa dengar orangtua-tua kata,

"Dah jemu lah makan..."

Biasalah kan..mereka dah hidup lama...Selogiknya mereka berasa jemu..

Tapi kalau budak yang tua tak berapa tua..muda tak berapa muda ni JEMU..pe kes?

Akibat jemu..  jadi semalam makan ala-ala Claypot..  Ambil resipi dari dapur Bitt


tapi ada tukar sikit rencah dalamnya....

Simple dansedap..  ala2 masak kicap..

But this one masin sikit.  Tapi dalamgambar mana la tau masin ke tak kan...hehehehe

Bawang merah, bawang putih, halia (tumbuk)
Lada hitam (tumbuk kasar)
Ayam potong kecil

Perap bahan di atas sekejap bersama dengan garam


Cendawan shitake (saya guna cendawan butang dalam tin je)
Kicap ABC
Sos Tiram
Tomato sos
Lada hitam serbuk dan lada putih (utk pedas)
hirisan cili api (utk lebih pedas)

Nasi
Sayur pak choy

Kaedahnya :
1) Panaskan minyak (sikitje..dalam 1/3 cawan)
2) Masuk ayam yang dah diperap goreng sampai keluar air ayam
3) Masuk mushroom
4) Masuk segala sos dan lada hitam
5) Air sikit
6) Rasa...dah boleh hidang

7)Nasi masak macam biasa...  agak2 air kering sikit letakkan sayur pak choy atas nasi.. 

hidang..  dan makannn..  =)




Harini lebihan sayur pak choy(yang belum masak)...saya renehkan dalam bubur Sufiyyah...blend..  Cek mek ni cepat bosan dan memilih sikit...orang kata biasa bagi budak menyusu badan sebab susu kita kan rasa macam2 ikut apa ibu makan...  =)


Ni pulak cekmek masam tu pagi tadi..belummandi...letakkan depan tv..bukan main goyang kaki..macamkan paham cerita dalamtv tu kan..





psstt...sila abaikan umah yang berselerak tu ye..malas betul nak mengemas 2 3 hari ni

5 comments:

~mrs azmi~ said...

budak2 sekarang kecik2 dah pandai tgk tv

cheqna said...

amboi..pandai teh cik mek tu tengok tv =)

Ati Masrif said...

kak ati pun suka sgt sayur tu

seronok je sufiyyah landing

cantik carpet :)

gedek! said...

kool nya karpet rumah kamu...!

Mama Ema said...

kusyuknya tgk tv

Related Posts with Thumbnails