Monday, January 31, 2011

Pam lembu ke..pam kambing ke...pam manusia?.....PUMPKIN!...

Pam..pam..tak habeh2 dgn pam...  PAM = PUMP....bukan PAM = Pertubuhan Arkitek Malaysia.....muehehhehee

Sejak preggy ni...actually lebih tepat lagi..sejak saya berniat nak anak ni kan....dalam kepala..first thing POP out adalah breastpump...aahhahaha..gile keibuan kan.. Saya tak minat sangat baju2 ke ape..  Start preggy lagi la tak minat..lebih minat breast pump...ehhhehehhehe.....

Banyak jugak saya baca blog2 dan forum2 tentang penuyusuan susu ibu..membuatkan saya semakin yakin bahawa saya NAK dan akan BERUSAHA untuk menyusukan anak dengan SUSU SAYA sepenuhnya...sekurang2nya sehingga dia berumur 2 tahun..  Banyak jugak blog2 yang saya refer...dan saya kagumi..  

Tapi masa dulu rasa macam confident nak pakai Medela Free style (MFS)....  Tapi bile makin lama ni makin berbelah bagi...samada nak pakai MFS atau nak pakai Spectra 3 (S3)

Ada orang kata..tepuk poket...tanyalah orang kedai...ehehhe..maksudnya...ada budget lebih...bolehla beli MFS....

Tapiiiii...sekarang rasa tak yakin sangat....

MFS = Kit set = RM1.7k...
S3 = Kit set = RM600++...

banyak beza tu....  Dari segi mampu..saya mampu pakai MFS...saya mampu beli MFS..  tapi saya tak nak saya beli benda yang bukan keperluan..  Walaupun ada orang kata pakai MFS..production susu jadi sangat baik..  Tapi kalau production susu saya sebenarnya pakai S3 pun dah mencukupi...mampu pump susu secukupnya utk anak saya...kenapa nak membazir bukan?....

Tengok contohla...yangterdekat...  Mummy Emma..  die manual pump je...pakai ape mesin pun tak..  Manually perah ok!...  Dan ianya mencukupi...  Tak payah pakai S3 ke...MFS ke...  Pureen ke...Avent ke..  Tak payah..  Sangat hebat....kagum2....

Jadi saya tak pasti samada saya nanti mampu keluarkan susu dengan sangat baik...lalu sebenarnya saya tidak memerlukan MFS....  Malah kerja saya tak memerlukan saya utk travel dengan kerap..Kecuali ketika saya buat job butik.....  Kalau kat office..insyaAllah...saya masih boleh dapatkan power supply terdekat..  =)

Adakah S3 sebenarnya sudah mencukupi?..  Atau perlukah saya membuat pelaburan lebih besar dgn membeli MFS..utk kepuasan maximum..  adakah saya perlukan semua features yang ditawarkan oleh MFS?..  Atau sebenarnya saya sudah mencukupi dengan penggunaan S3 (ini banyak direkomen oleh ibu2 yang memberi penyusuan esklusif pada anak mereka selain beberapa lagi brand lain...tp saya minat yang ni dan MFS...kira shortlisted la)...

Kadang kala pertimbangan tentang pembelian breast pump ini membawa hingga ke jenama kereta...

Walaupun saya mampu membeli Honda City..  Tapi sebenarnya saya cuma perlu kan VIVA sahaja....dan VIVA cukup untuk memenuhi keperluan saya...walaupun HONDA CITY itu lebih selesa dan lebih puas hati...

Ha....Tapi saya juga tak pasti..adakah saya akan selalu travel..dan memerlukan keselesaan dan kehebatan enjin HONDA CITY?

Entahla....saya pun tak tahu..dan saya masih dilema..  Sekarang saya masiih lagi berbolak balik..  Nak ambil yang mana.. 

Mungkin saya patut cuba satu persatu di kedai dulu..baru membeli...Tapi dari segi pengeluaran susu..tak boleh nak compare jugak..sebab sekarag belum ada susu lagi..hohohohoho...

Owh ya..saya nak memulakan pumping susu semasa dalam pantang lagi...sebab saya kan bekerja..  jadi anak saya akan memulakan haritanpa saya dengan bekalan susu dari saya sahaja..  =)

Jadi..apa pendapat kawan2.....MFS atau S3?....  mana satu patut saya pertimbangkan lebih lagi?

10 comments:

Yan said...

depend pd pengeluaran susu awak nti kot.. mksudnyer jgn bli skang..

cam akak.. akak da tau susu akak kurang..akak perlukn pam yg bgus.. tp akak x mampu.. jd akak bli yg murah... yg akhirnye susu akak susut dan susut & terus takde

Queen said...

owwh....kalau dalam pantang tu...agak2 susu slow..beli je MFS tanpa segan silu ye?..hehehhe....harap2 saya masih mampu lagi masa tu.. =)

Softtouch [Hanim] said...

tp stengah org kata x semstinya pam tu penentu pngeluaran susu kita nik..akak nk share lebih2 pun akak xreti sbb akak xde pump..org kata selagi baby tu isap akan adalah susu tu...

Emma said...

hari ni kita ada share article kat fb. kalau ada masa, cuba jengah profile kita,cari article pasal cerita pump ni.

sejujurnya, time berpantang la susu kita banyak, tapi bukan la masa 1st minggu pertama tu. even kalau sesapa yang dapat pamplet dari klinik gomen, ada tertulih disarankan start buat stok 2minggu lepas bersalin (kalau tak salah, pamplet ada kat rumah).

fuh, kalau cite pasal susuibu ni, mau berjela nih.. so i shall stop here. hehe

oh, 1 more think. please jangan compare pengeluaran susu kita dengan orang lain untuk 1minggu pertama lepas bersalin. setiap orang pengeluaran susunya bergantung pada keperluan baby. INFO INI SANGAT PENTING..

-MamaEmma®-

Dee said...

kalo kak dee kan..dlm pantang nti decidelah..jgn beli skrg..sbb x tau lg kemampuan kita..kdg2..dh bersalin pun..tp susu susah sgt nak keluar..kdg2..byk sgt..smpi bengkak2..apapun..terpulang pd empunya diri..

cikbedahlaser said...

nk cite x taw...
tidak pernah mengandung atau bersalin..
dlu tgk akak opis aku perah guna tgn je.. heheheh
tp setuju dgn kak dee kot..
simpan dlu duit nye dr skrg.. so nti bila bb dah ade.. baru beli..
slmt mengusha...

Ati Masrif said...

tu dia..panjang lebar punya pikir..
hehe..releklah cayang oii..

jgn fening2 kepala..
kalau sayang duit beli aje yg murah
duit tu boleh simpan utk baby
lagipun nanti susu tu mencurah2 keluaq

CatlinaFly said...

nik, kawan akak beli medela mini electric..rm469.00 (itu harga 3 tahun lepas lah)...sampai skrg dia pakai dan anak2 dia semuanya minum susu ibu hingga 2 tahun..dah tiga org anak dia

akak beli gak medela mini e, tapi masa tu nak wat relactation tak menjadik..sedey weh..

cuma spectra, tak bising mcm medela..medela bunyi sikit ..zett..zett..hehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

fikir jangan tak fikir...

ofismate kRina masih breastfeed walaupun anaknya dah berumur 6 bulan.

Di ofis dia kerap mengepam dan stok susu sentiasa banyak !.. Stok sentiasa ada di freezer ofis dan rumah. Cuba ke blog dia, rasanya dia ada update pasal breastfeeding ni.

http://mummy-miqhael.blogspot.com

Bitt (double IS) said...

tak rak tau la nik, bagi bitt bila dah pump baik pakai susu formula jek senang tuk ibu yg dok umah..hehe

tapi utk ibu yg bekerja pakai la ape pon jenis pump konpem boleh terkeluar susu tu if otak ready to do it...

sebab kalau kita sendiri yg berfikir bahawa pump lagi bagus dan lagi mahal adalah baik maka tak sedap la kalo kite guna sebaliknya...

so tanya diri nik...nik nak yg mana...bab2 susu sensitif sebab otak yg meransang bila hati berkata-kata...hehe

Related Posts with Thumbnails