Thursday, January 20, 2011

Pernah rasa apa itu mengidam tak?

Rasanya kebanyakan mommies dah pernah rasa mengidam2 ni kan..

Mengidam nak makan ape2la...  Pizza ke ape ke kan..

Selagi tak dapat selagi tu kecur liur..duk teringat2....
Pastu dapat makan..sikit je..tak habes pun..

Kadang tu kalau kene sharing,.,rasa nak nangis sebab takut tak cukup...
Tapi padahal makan sikit je..last2 kene orang lain gak tolong habiskan....

Ha..saya adela rasa mengidam ni..sekali tu nak makan gulai lemak ikan masin dgn belimbing buluh..

Tapi mama masakkan dengan nangka..terus tak makan sangat..terus potong selera..tapi tak cakapla ape2...kang durhaka plak kan..hahaha..langsung die tak nak masak pape lepas ni..

Sekali lagi nak makan manggis..  sampai merajuk2 yabang takmoh belikan (bukan takmoh..die tak jumpe cari je)

ni mengidam lagi...nak makan doyan dgn pulut......memang sampai kecur2 liur la..

Biasanya bile saya teringin nak makan ape2 kan..saya biarkan dulu sehari dua...kalau dah sehari dua duk teringin lagi..duk teringat2 sampai kecur2 liur...ha..confirm mengidam....yela..takmola layankan sangat tekak ni....kadangtu mengada lebih..drama je

Dulu masa mula2 preggy memang saya pantang makan..macam tapai....macam air gas...nenas..memang tak makan..sekarang masih pantang lagi..air gas  je dah langgar ....tu pun hirup satu dua teguk je sambil beringat baby dalam perut..

minum kopi pun gitu..  kawal2 la..sehari satu cawan je..


Tapi tuela..saya pelik dgn orang yang asyik kata tak elok tu.tak elok ni..  Tak boleh itu..tak boleh ini..  Kalau kita buat jugak..tindakan tu boleh membahayakan baby...  pelik sangat tau..bukannye saya amik pisau tikam perut sebab gatal2 strect mark nak kuar....siap sapu bio oil lagik..tak nak baby busuk punye pasal...

Ok...saya terima tau kalau orang pesan suruh beringat..  Boleh makan..jangan banyak2.....  tu saya terima..malah saya hargai..sebab bagi saya orangtu amik berat...
Tapi kalau orang bercakap tu gaya macam saya ni tak jaga kandungan saya..rasa nak lempang je...

Ni saya tengah mengidam pulut makan dgn doyan..ok..semua yang komen kat blog bagi komen yang ok..suruh beringat..jangan makan banyak2..macih...tapi kat fb ade lagik orang yang komen
"Tak elok makan doyan..doyan kan panas..tak elok utk baby"..

Hello...yang nak makan ni pun baby..saya ni mengidam..pernah rasa mengidam tak?

Lalu dgn hati sayu..saya sms mak saya..  tanya betul ke tak boleh makan ni..memang sayu habisla..bergenang air mata...

Terus cik saya call..die marah..die kataaaa :

Siapa kata tak boleh makan?..orang tak mengandung pun makan pulut angin jugak..makan doyan panas jugak.  Bukan orang preggy je...  Makan je...tapi apa2 pun beringat..jangan banyak2..tak kira lah preggy ke tak....

We pulak kata gini :

Ala..takat nak makan sebakul tu..belum panas lagi la.....


hhaahhaha...yang tu kelakar..we suke lelebih tau..



Terus saya rasa bersemangat...  Lately memang cepat tersentuh... Mana taknye..saya beli yang timbang kilo....  Bukan musim...  Bawak naik motor takde raga..semata2 nak makan pulut dgn doyan....sekali orang rileks je cakap tak elok la apela...macam tegah makan..macam tak boleh makan sikit waima sepiring....

Pada yang komen blog saya...maceeeh..saya tahu anda concern...yang saya cakap ni bukan anda semua...

Seyes..kalau orang suruh saya beringat..saya alhamdulillah syukur (macam pengomen blog ni la..jgn salah anggap pulak ye)...  sekurang2 nya saya sentiasa beringat...  Tapi kalau orang terus say NO tu..rasa macam...aaaaaa..bengang nyeeeeeeee......

jadi misi utk balik makan pulut dgn doyan kembali berkobar2......heheheheh...
tapi percayala..saya makan 2 3 suap je...  yang lain nanti hantu doyan kat umahtu la habiskan..



ok..entry ni ditaip semalam..sebelum saya dapat makan pulut sama doyan..muehehehhhehe

2 comments:

i_sofia said...

oh nik!!
sofia aritu masa preggy siap makan durian kat balik pulau, kat kebun lagi. tp mcm nik ckp la, kita ni jamah sikit je (ada la 4-5 ulas kot dulu tu) yg lebih nya hantu doyan yg pulun. Cousin ckp, makan durian baby sihat, tp kulit x cantik. ntah ler.. pepandai la balancekan ngan epal (bg kulit baby cantik) nnti yer.. kekekeke. btw, betul apa yg mak nik ckp tu. org sihat pun makan pulut berangin.. kekeke..
p/s: sedap makan pulut doyan??

Bitt (double IS) said...

kan saya cakap makan jangan tak makan...ekekkeke nanti nik sendiri yg tahu pengalaman tu dtg jika kite mengalaminya....so enjoy jek nik... yg penting mental kena kuat...bit kalau preggy dulu bitt sentiasa berfikir hormon kena bagus, supaya saya dapat hadap, mental kena kuat supaya baby pon kuat macam saya... ;) hehehe baca artikel org putih bagus untuk refer...tu pandangan saya la nik...

Related Posts with Thumbnails