Monday, February 8, 2010

Bila tiba-tiba kita dihentam...


Sila refer image di atas ye...sape tak nampak tu sila la enlarge kan picture tu.
Betul2 screwed up my mood this lovely evening tau.

Refer la post dia tu. Minta pertolongan untuk budak tu. Manalah saya tahu darah yang kita dermakan tu akan digunakan sebagai pertukaran dengan bank darah. Serius saya tak tahu. Sudahnya niat baik bertanya konon kalau sama bolehla derma. Dikatakan sebagai "nak derma pun banyak soal ka?"..

Damn..dah sedih sekali..takpela..he dont mean it kot... Pastu kita bagi reason sebab berat selalu tak cukup. lagi pulak, kalau untuk ganti dengan bank darah, kat mana-mana hospital lain mungkin boleh.

Lepas tu diakatakn kita bagi alasan sebab tak cukup berat badan.

Tahu tak, pertama kali saya nak menderma darah, adalah masa saya sekolah menengah. Ingat lagi masa tu dengan confident siap buat semua test. Tapi bila sampai di penimbang, usaha murni saya di reject kerana kekurangan berat badan. Saya rasa masa tu berat saya kurang dari 40kg.

Masa di Politeknik, sekali lagi saya ingin menderma darah untuk kebajikan. Saya teringin sangat nak membantu orang yang memerlukan. Kempen yang dibuat oleh Kementerian Kesihatan Malaysia tu betul-betul buat saya berkobar-kobar. Sekali lagi niat dan azam gigih saya tu terhapus di mesin penimbang walaupun berat saya sudah lepas dari tahap yang diluluskan 47 kg. Katanya terlampau sedikit melepasi tahap. Sekali lagi saya kecewa. Sejak tu saya berusaha menaikkan berat badan. Supaya satu hari nanti saya boleh menderma darah. Tapi berat saya tidak pernah melebihi 47 kg.

Biarlah Hari Raya, Puasa, walau apa sahaja, berat saya tidak bertambah. Sedih bukan.

Dan sekarang orang tu kata saya buat ALASAN....

Saya tidak tahu kalau nurse tu tipu saya dengan memberikan alasan kekurangan berat badan. Saya tidak tahu adakah selam ini apa yang saya tahu itu salah. Ada sesiapa nak bantu saya? Adakah berat badan yang rendah tak boleh derma darah? Kenapa tiap kali saya nak derma darah tak boleh?





p/s : sekarang saya rasa sangat sedih.

10 comments:

puan punyer said...

queen; kurang berat mmg xleh derma lagi satu klu bf baby poon biasanya depa x kasi derma...

puan punyer said...

abaikan ajer. yang penting tau di mana kita kan

fazemy said...

Tgh period kot org tu. Ckp skit pun dia nak hangin. Sabar je lah Nik. Ko nak lemak akak skit tak? Akak derma kat ko 10kilo...nnti berat ko jd 58kilo..so dah leh derma darah. yeyyyy! haha.

Ok dah pukul 5suku..masa unt balik rumah..jd sila turunkan smua screwed up yang ada itu. Senyumlah senyumlah ahai cik mek molek...kekeke

Queen said...

puan punyer : itulah..memang selalu di reject sebab berat badan kurang...haih..sabar jela..

kak emy : lelaki pun period eh kak?ekekekek..akalu boleh transfer lemak, pertama, lemak kat dzul tu yang saya transfer dulu,...ekekeke... skru saya tgh elok melekat lagi..belum pukul 6...ehehehe

eynda said...

Toksah layan org cam tu...

Unknown said...

Org yg selalu pikir dia betol susah.. sebab tu bila org lain ckp pada dia semua salah... org camni bolayankanjer... Meh amik lemak hakak sket hehehhehe bagi free jer ni! Cheer up!

fatenton said...

mmg kalau berat tak cukup diorang takkan bagi.. maybe they have a reason for that.. takpe one day nt u sure boleh derma :)

Queen said...

kak eynda : yela..hubby pun marah.die kata org tu takde otak..erk...tetiba dia plak yang emo..ekekke

kak ogy : waaa..lama menyepi..rindu..muah2..kalau lah boleh transfer lemak2 tu sikit kan..'mereka' tu kan wikipedia..huhuhu..sedih sangat..

fatenton : welcome to my blog dear.. yea..doakan berat ni naik sedikit...

Dee said...

biarlah org tu queen..dhlah mtk derma tp xde budi bahasa..

mmg kalo kurang berat badan xleh derma darah..kak dee dulu pun berat x smpi 40kg..mmg xleh donate..nurse x kasi..itu bukan alasan itu kenyataan..

desirequeen said...

betul kak dee....terbaru adik nik..also kurang berat badan..dah dia jadi down sebab berat badan kurang...sebab dah beria-ia isi borang nak derma darah..sekali tak boleh derma...dia lagilah...lebih sikit dari 40 kilo..aahahaha

Related Posts with Thumbnails