Friday, April 1, 2011

Nak kan sesuatu...jangan mengharap dari orang..usaha sendiri

Mak saya dari dulu didik anak2..jangan meminta2..nak apa2 usaha sendirik...dulu kalau tgk ada org pi obersea ke..mak saya mesti cakap..belajar rajin2  ..nanti boleh belajar obersea....

Owh..bercita2 jela..sebabnya angan2 mat jenin...hoho...padanla muke..org lain fly sana sini belajor...awak duk jela mesia..muehehehhehhehe


Bile dah besar ni..saya terapkan..nak apa2 dari orang..awak harus memberi terlebih dahulu....

Saya mengharapkan suami saya memahami..maka saya harus menjadi isteri yang memahami terlebih dahulu.

Sejak kahwin...malah sebelum kawen pun...saya tak pernah meminta nafkah saya dari Yabang...betul ni..  Apa sahaja yang dia hulurkan saya ambil..  Saya tak pernah meminta..

dari pada bercinta lagi..sejak TERKENA dengan mat2 langsuir tu....maka saya tekad..bahawa saya perlu mengamalkan ajaran mak saya...  Kalau saya nak..saya perlu usaha  sendiri..  Makanya..kalau saya nak makan sedap ke..saya nak makan walaupun sepinggan nasi goreng..say akaan pastikang wang yang saya bawa cukup utk menampung sepinggan nasi goreng saya..  Kalau die nak bayar tu lain cerita.. 

Masa bercinta dengan yabang pun gitu....malah saya lebih rela bayarkan makan dia daripada diungkit2 kelak  (tapi yabang tak penah ungkitla..sebab saya pernah TERKENA maka berhati2 jela).....

Perangai saya ni memang terbawak2 sampai saya kawin.  Gaji yabang tak besar mana tau..  Kecik je...(Gaji saya pun..ngeeee...)...  tapi saya tak pernah meminta2 dia MEMBIAYA hidup saya..memberi nafkah...  TIDAK sama sekali walaupun sebenarnya saya boleh tuntut hak saya...  TIDAK...
Malah saya amalkan dahulukan duit saya utk keperluan bersama..macam nak beli beras..nak bayar bil api air..  Dari dulu lagi...  Yabang tak pernah mintak..  Tapi masa kahwin je..saya dah congak2 duit dia memang takkan mencukupi kalau nak tampung semua..  jadi saya pastikan dia bayar yang utama je.  Macam sewa rumah..  lepas tu make sure makan die cukup.....duit minyak dia..  Lain2 saya offer diri utk bayar...
Ingat..yabangtak pernah mintak..saya yang offer....malah dia akan pastikan dia cuba membayar sebanyakmungkin keperluan rumah......

sebab saya mengharapkan suami yang memahami saya..saya meng harapkan suami yang akan pulang dengan senyuman...bukan dengan kekusutan di muka sebab duit gaji tak cukup...Bukan sebab merasakan MAN POWER dia dah hilang....Oleh sebab itu saya perlu memberi...  Nak kan sesuatu..kita perlu memberi terlebih dahulu..

Alhamdulillah...sikit demi sikit...yabang punya gaji makin stabil...Sekarang banyak yang dia dah tanggung sendiri..  Tanpa perlu bantuan saya..dan saya masih dapat seorang suami yang memahami..yang pulang dengan senyuman..  yang tanpa susah2 lagi..mintak la ape je..dia akan bayarkan...

berbaloi bukan....ini saham saya..saya leburkan wang saya utk 2 3 bulan..dan saya dapat FAEDAHNYA insyaAllah sampai tua lah kan...itu doa saya... 

saya tak pernah rasa susah utk mengeluarkan duit utk kesejahteraan keluarga..  Sebab saya yang nak duduk berasingan dari keluarga mentua....maka saya perlu usaha sendiri..jangan mengharap suami saya sediakan semua..  kalau dah itu kemampuan dia....  Saya yang nak makan sedap2,..maka saya usaha sendiri..tak perlu mengincak2 duit suami..ape tah lagi duit kawan2...

Tapi saya yakin..sebenarnya ianya lebih kepada ajaran mak ayah saya...  Nak apa2..usaha sendiri..jangan mengharapkan orang lain...

Makanya saya tak pernah rasa susah bilamana saya tak dapat makan pizza hut hari2..bila saya cuma duduk di rumahkos rendah..bila saya cuma perlu pakai kereta kecik....  Saya tak pernah rasa susah..malah saya rasa bersyukur...

Sebab saya tau..setiap apa yang saya dapat hari ini..adalah dari usaha saya sendiri..bukan hasil meminta2 dari orang..  =)


Jadi kepada semua.....kalau nak apa2..usaha sendiri..jangan meminta2 dari orang...jangan melalak2 kalau suami tak dapat tunaikan KEMAHUAN awak..berpakaian mewah..makna mewah..tapi hasil mengincak duit suami(suami ok lagi..nak incak duit sapo laei kan..mueheheeh)........mengincak duit boypren...maka tak perlu berlagak...sebab kalau boypren tinggalkan awak....awak bukan sahaja hilang tangan yang melindungi..bukan sahaja hilang kasih sayang....

tapi awak hilang harta duniawi jua..  =)

Maka...kita sebagai wanita..  haruslah berusaha sendiri ya!..  Mari sama2 tingkat kan martabat kita..sesungguhnya kita tetap boleh hidup sendiri tanpa LELAKI...kecuali kasih sayang la...maaf la..saya masih perlukan asyem ketiak yabang lebih dari wang ringgit..muehehhehehhehhehehhhee


Owh ya..nak dapat suami yang memahami rengekan anda..anda juga perlu tahu bila masa anda perlu menjadi seorang isteri yang penyabar dan memahami..insyaAllah...yang ni saya masihtry praktik lagi..selalu gak terbabas ni.....  Selalu merengek je..mampus die tak layan..



Psttt.......ni tgh merengek dgn die nak makan doyan...kes tgk blog bitt la ni...tapi jangan risau...kalau die bayorkan utk D24..rejeki mek..kalau tak..mek ok je makan durian 3 biji seploh inggit..heeeee..sebba mek ada seploh inggit je skang nieyh

7 comments:

atty's said...

kty pun mmg dari kecik diajar oleh mak kalau nak apa2 kena usaha sendiri , jgn suka meminta2..

lagipun kalo kita usaha sendiri , lagi puas hati , kita pun akan lebih menghargai..

Ati Masrif said...

kan best kalau anak bujang
kak ati nanti dapat isteri
mcm nik...hihi dah berangan ni
walaupun lambat lagi :)

cikbedahlaser said...

x suke kot peribahasa sestgh isteri nih.. "duit laki aku duit aku, duit aku duit aku"

kan bgus.. sesama berkongsi.. kehidupan kt kl ni x sesenang kg rasa nye.. x cukup klu laki je kuar duit..

nk dian ke.. cian die.. jom g cari jom.. ingt tak entry kak neena pasal durian.. yg kt KJ tu.. jom kite cari nak..

gadisBunga said...

best entri ni....kite suka!

awak ajar kite erti tolak ansur dalam rumahtangga. sgt sweet. awak mmg isteri yg baik. :)

Just Call Me Bitt said...

alamak kena berhati-hati la lepas ni post gambo makanan gituw....ish ish ish...hehe wahai ibu mengandung sorry erk..hehe ngandung iskandar xsoka durian skang dia pulak cari durian..

bab duit2 tu..pengalaman mengajar semuanya ;) untung dzul ;)

jgn makan banyak2 ok...kang ade yg mandi peluh...hehe

arryani said...

giv n take kan.. kena ikhlas.. bila ikhlas, tak kn berlaku kes mengungkit kelak..

Softtouch [Hanim] said...

dlm rumah tangga mestilah saling membantu kan..betul kata nik kalu kita tlg suami faedah nay kita dpat berterusan...xsalah kita tlg suami...

Related Posts with Thumbnails