Tuesday, April 5, 2011

Pam susu IBU..bukan Moo Moo

Yela2...ni semua cerita ulang2..balik2 bab saya nak menyusukan anak secara sekelusif (bak kata kimi..hahaha)....

Tak kesahla..ulang2 je...ni note utk saya dan utk mommy2 lain kut2 ada....

Since dah 'bergaji' niekan...yabang nak cepat2 beli barang baby sebelum duit kehabisan.  maka..pantas dan segera tarik yabang ke Fabulous Mom..  Di TTDI...  atas BSN..sebelah CIMB....

Dah lama usha dekat web page die..  tapi sebab dekat kan..so menggedikla nak pergi..lagipun buleh la nak dapatkan penerangan lebih baik.

Alhamdulillah..  staff dia sangat membantu...mula2 tokleh try pump...sebab die bukak try / demo cuma pada weekdays...ala..malas la nak meredah jem weekdays tu pulak kan..

Jadi pujuk2 dapatla try..tapi bukan yang mesin..cuma yang manual..  Tapi staff situ cakap..from manual pun boleh tahu dah which one suit me best...

Mula2 try spectra handy...ni pun senang jugak nak pump for me..tapi kene guna 2 belah tangan..and agak lenguh dan boleh bikin tangan berotot you..(ala..kalau dah keje ko menaip blog je..baru kene exercise memang la rasa berotot bagai..caiitt)...

2 3 hari sebelum tu..Miss N memang ada sakit sikit...  sejak preggy selalu sakit2 kat situ..sensetep sungguh..  Jadi try form very minimum with very low suction....  rasa ok..so slowly naik ke maximum and try fully suction....and masih ok..best pulak rasa..tak sabor tunggu anak den plak menyusu..muehehhehehe...

Yang terkejutnya...tengah best2 try tu..nampak dekat Miss N tu ada keluar air..  pekat dan jernih serta tak berbau..  tak tau la air apa kan..sikit je...macam titisan je gitu.....hahaha..cuak..terus stop..hahahhaha...ini nampaknya kene bukak balik kitab2 yang blogger2 dan kawan2 bagi tentang susu ibu..tgk ada tulih tak pasal tu...

Try lagi sbeelah pun..masih tak sakit....

ok...then try pulak brand medela harmony....kan die ada stimulation mode....lepas tu pumping mode kan..

Sangat2 pelik bila tak rasa apa2..tak dpaat rasa suction langsung...Tak tahulah samada saya yangtak pandai guna lalu tersalah guna...Atau sememangnya ia sangat sangat sangat lembut sampai saya tak dapat rasa...  Ok..bukan kondem medela ok..tapi saya rasa saya lebihsuit dgn Spectra tu...(padahal budget cuma cukup utk Spectra..muahahahhahhahha)....
Tapi memang tak rasa..so lebih yakin amik spectra 3 je..  lepas tu berjaya jimat RM50 utk benda2 yang tak perlu...

beli 2 3 nursing bra..ada buat sale....pastu tau2 yabang bayarkan...ngeeee...So ini adalah list out utkbarang2 itu sekalian

set pump Spectra 3 = RM538....
Printed nursing bra =  RM 17.90 x 2 (at 50% off)
Kelly nursing bra = RM29.90 (at 20% off)
Mam's bottle = RM 33.80

TOTAL = RM637.50

heee..habeh dah bulan ni punya budget utk baby..  =)
tapi takpe..memandangkan mummy pikir besok2 dah maleh nak keluar dah pi cari barang baby..insyaAllah dalam bulan ni maybe keluar sekali lagi utk beli sikit2 lagi barang baby yang perlu...pakai savings....next month topup balik..  =)

Maybe dalam bulan depan beli set Mom's Precious bottle 2oz dalam 3 4 set..skang fabulous mom takde stock lagi...

balik tu terus try S3 pump....memang rasa ok....

Walaupun lepas tu ada suara2 sumbang yang mengeji saya yang berniat nak susukan anak secara sekelusif....
tapi saya abaikan..malas nak dengar..yang penting sekarang yabang support...  saya tau sekarang saya kene tabah..ini baru sikit..besok2 kalau ada problem...susu kurang ke ape...saya akan menerima tentangan yang lebih teruk..  jadi saya perlu tabah dan kuat dari sekarang.....

Kalau dulu ibu bapa saya mungkin lakukan 'kesalahan' dengan memberi kami susu formula..  tapi itu dulu....waktu takde pendedahan dari kerajaan betapa pentingnya susu ibu....tapi sekiranya sekarang..dengan pendedahan yang begitu banyak...jika saya masih enggan menyusukan bayi saya..maka sayalah yang bodoh dan bengap...  kecuali ditakdirkan Allah SWT saya tidak mampu memberi susu pada anak saya..  walaupun berbagai usaha dah dicuba...  Maka ketika itu saya pasrah..  Tapi saya tak nak menjadi orang yang memberikan alasan MALAS mahu menyusukan anak sendiri....
Atau menyerah kalah sebelum berjuang dan mencuba..

Yakin Boleh!InsyaAllah....  =)




psttt....yabang juga nampak sangat eksaited dengan segala gadget susu ibu itu..saya yakin...keluar je anak..die akan belikan saya cooler bag baru yang lebih bergayo....hehhehehhhe.....  =)

8 comments:

NM02 said...

teruja utk beli keperluan baby, tapi lom ada rezeki lagi... doa utk saya ye

A D I A said...

haah btul tu, org dulu kurang pendedahan pasal BF ni. so my MIL n mum sendri tak BF kan anak2.

i really want to BF tapi takde rezeki. hanya 40 days je. tu yg awal2 lagi tak berani beli perkakasan BF ni. just pinjam from SIL dulu.

cikbedahlaser said...

aku leh byg kan ke excited an si dzul.. ekekekeke...
jgn die try kt diiri sndri sudeeehhhh...

hmmm hmmm hmmm..byk gak nk fikir kan klu preggy.. hmmmm hmm hmmm

ehh.. btol la.. aku rasa dlu org x amik kisah pon BF ni kan.. ibu2 tak keje je yg BF ni.. klu keje.. kompom bg susu botol.. kan kn kan

gadisBunga™ said...

bilo la den nak meraso eksaited boli barang2 baby ni ek? hihi~

~ana~ said...

hi..salam kenal...

1st thine, yg -ve tolak tepi, ambik yg +ve je..mental dgn fizikal kena ready utk bf ni..timba ilmu bf ni sebanyak mungkin ms tgh pregnant ni..insyaallah berjaya...good luck..:)

oya zihanee said...

+ dolu2 pernah tengok akak ipar beli breast pump.. dia beli sebab nipple dia tak keluar masa nak menyusukan baby.. so, terpaksa pump tiap2 jam.. sian... demi anak, sanggup menaikkan otot tangan.

Softtouch [Hanim] said...

akka pun teruja nik..semoga urusan bf ni dipermudahkan yer nik..semangat kena kuat...gud luck nik...xsbaar nk tgk baby nik...

Bitt (double IS) said...

nik...kalau awak rasa wahhh bestnya tak sabar susukan baby..cukup la perkataan itu dah buat susu awak keluar tau! mind set memang penting untuk susukan anak ;) macam saya la...wahhh tak sabarnya nak susukan ismeth lepas jek dia keluar saya hugs dia terus susu saya terpancut2 keluar ok ;) kalau mulut kate tak boleh maka susah la susu nak keluar...just rilex ;)

Related Posts with Thumbnails