Wednesday, October 13, 2010

Customer always right?..yeke?...

Ramai orang kata customer always right.....Tapi betul ke always? Maybe la...  Kalau saya jadi customer pun..saya nak dilayan dengan baik.  Customer always right...

Bukan nak kata apa la...  Tapi saya buat business...Walaupun kecil-kecilan..Tapi mampu la nak bagi saya income dalam 3 ke empat angka sebulan.  Memang penat..memang letih..Tapi saya minat.

Buat business andaman ni memang macam2.  Ada berbagai ragam..  Nak yang tu..nak yang ni..

Lepas dengar berbagai story...berbagai nasihat dari yang lebih senior...  Saya selalu mempertimbangkan urusan bayaran.

Lebih-lebih lagi booking fee..  Dulu mas aawal2 saya buat..Memang takde kesah sangat...  Orang tempah..tak bayar booking..saya masih boleh terima..  Tapi bile dah 2 3 orang yang buat perangai diva...itu yang buat saya angin..

Ini experience saya sendiri..yang saya dengar pada pengalaman senior2 tu lain cerita..Ini pengalaman saya sendiri..

Pengalaman Satu :

Kawan Yabang nak bertunang...  Beria nak tempah.  Dah siap bagi detail majlis...

 Mengenangkan kawan Yabang, saya terima. Walaupun ada beberapa tempahan pada hari itu, saya tolak mengenangkan saya dah berjanji dengan dia utk lock date tu.  So.bila dah banyak yang saya tolak..saya cuba minta juga deposit pada dia....Orang kata macam pengukuh janji la kan.....Dia cuma membalas pendek email saya..


 Cuba2 juga pujuk hati..tapi sampai ke sudah tiada jawapan dari dia...tau2 dah bertunang dan dah kahwin dah pun...  Ada sikit kecil hati..  Tapi saya anggap semua ni mematangkan..benda ni bagi pengajaran buat saya..  Tanpa booking fee..  Tiada yang dapat saya buat...



Pengalaman 2 : 

Kali ni tentang bekas hantaran.  Dah siap tawar menawar harga....Siap nak kotak macam tu macam nie..siap tanya berapa sekian2..  Siap buat appointment...appointment ok..
Tapi end up...


 Saya cuma mampu ucapkan yang terbaik buat dia..dalam hati kecewa sangat tapi apa saya boleh buat.....



Pengalaman 3 :

Tarikh majlis cuma seminggu dari tarikh dia tempah.  Tak lama tau.  Siap request nak purple pink la..ape la..  nak itu la..nak ini la..dah siap bagi alamat semua.. Rawang..  jadi saya pun dah siap plan perjalanan saya..  Dah siap buat arrangement utk masukkan slot dia...  Walaupun cuma seminggu dari tarikh majlis...  Tapi say aberusaha untuk masukkan slot tempahan dia..Yang ni pun sama.. 

"Hari ni bank offline...Esok ya saya bank in kan duit"
Lebih kurang macam tue la dia SMS saya..  Tapi saya tunggu punya tunggu,.,,

Lagi 3 hari sbeelum majlis saya SMS lagi menyatakan saya belum menerima apa-apa booking fee dari dia..
Jawapannya simple je..

"Takpela...Makcik saya nak tolong buatkan.."

Nasib baik saya takde beli apa2 untuk tambah stock bunga saya..  Sedih kan..  Janji bukan main..  Order melangit..  Cakap nak masukkan duit..  Tapi sampai sudah...makcikyang tolong buatkan..Napela tak tanya makcik awal2...dah janji dgn orang..baru makcik nak buat ke..adoii


Pengalaman 4 : 

Yang ni pun sama...dia dah start bertanya dan place order since 2 minggu lagi dari tarikh majlis.  2 minggu actually dah cukup utk saya buat preps.  Tapi masalahnya..  Dia asyik tak confirm je warna macam mana yang dia nak ambil walaupun saya dah mention..  Untuk promosi, hanya warna biru dan pink sahaja..  Lain-lain bunga kena tambah duit.  Lepas tu yang dia tengok bunga fresh...nak suruh saya dapatkan warna macam bunga fresh tapi nak pakai artificial.  Adoi..  Saya saket kepala tau.  Lagi pualk kejap2 SMS..kejap2 call, kejap2 itu..kejap2 ini.  Itu pun saya layankan lebih kurang.  Skedar mengan\mbil hati pelanggan.  Itu pun..dah segala macam soalan..detail2 segala...Siap tawar menawar mintak kurang kos penghantaran,..sedangkan nak hantar tu ke Taman Melawati sana..dah puncak dunia....Tapi booking fee RM50 pun tetap tak masukkan.  Saya bukan nak kata tak mampu...  Saya tahu, rakyat malaysia mampu kalau takat nak bagi RM50 utk booking fee..  Kalau orang lain sampai beratus..  Ini soal kesungguhan.  Kalau place order melangit..Tapi booking fee RM50 tak bayar..  Sesiapa pun tak nak layan..

Ini permulaan dia sms saya yang menyebabkan saya angin tu...
"Jangan lupa ya sabtu malam hantar buai.. -rin"

Saya membalas begini
"Dear, i xproses order less than a week dan tanpa booking fee"
"So, not available la this weekend"



"I bukan kata not available. I kata, I xprocess order less than a week ataupun order tanpa booking fee"

"I faham msg u. u baca balik.u available n confirm tak u free on 17 oct.ahad ni.kalau tak free i booked dgn orang lain. itu sahaja"

Masa ni saya dah betul2 bengang dan sakit hati.  Sekarang aku yang tak paham ke ko yang tak paham.  Saya langsung tak push dia utk ambil dengan saya.  Malah saya diamkan diri sampai la dia hantar SMS utk remind saya hantar buai..  Eh..main suruh2 je..booking fee ke ape pun takde bayar..selagi takde bayar...  Saya tak de nak process.  Pastu kalau dah kurang dari seminggu baru nak confirm..celah mana saya nak buat preps..  Saya bukan nye mesin yang keje 24 jam.. 

Jadi utk SMS di atas..saya cuma reply pendek.

"Masih kosong"

Masa ni dah separuh hati sangat2.  Pendek kata memang tak nak ambil.  Tapi saya tak nak menipu.  Dan saya sejukkan hati saya.  Takpela..  Customer bermasalah dan ego macam ni.  Kita kerja..telan jela..  Bawak2 bersabar.  Tapi kalau dia kata tak nak pun saya tak rugi apa2.  At least saya boelh rehat dan balik Sepang jenguk mak saya.  Sementelahan next week jadual sayakembali pack. 

Lepas SMS saya tu..ini reply yang saya dapat dari Rin ni..
"Its  ok,I baru sahaja booking dgn orang lain.  cara u SMS tadi tu agak  TEGAS.  sounds like I tak boleh bayar booking.  Actually  I nak promote ur buai to my cousin2 xcited to look @ d buai for their babies yg nak buat majlis nov and dec with 4 majlis"

Aahaha..mas asaya dapat msg ni..saya gelak sangat.  Ala..ayat klise customer yang kene marah dan tak dilayan..Konon la 4 majlis...takde maknanya...return customer yes...tapi repeat order dari cousin2 idak...jarang sangat nak dapat..dan biasanya customer tu bukan jenis yang mengada macam yang dia ni...  Jadi pernghabisan nya saya msg dia balik macam ni..

"U should read back all ur msg dear. N u should read our term and condition.  Maaf kalau i agak TEGAS ttg payment booking fee. Tp itu procedure.Bkn atas dasar boleh bayar atau x.thanks for viewing Quiny Bridal.  =)   "

Memang masa tu saya senyum je. Bagi saya tak perlu la nak bertekak dengan orang yang gila DIVA macam ni..  Kalau awak nak dilayan bagaikan raja..pielah amik yang talented2 segala..  rasanya diorang pun tak layan customer yang tak tau menghormati orang lain.

Agaknya dia tak puas hati saya relpy gitu sekali dgn smiling segala...dia SMS lagi...tapi kali ni SMS dia saya tak balas.  Buang masa je balas..  Buang kredit je....

"Very simple question...what's will happen if doesn't have any job on weekend..n d buai is available.customer suddenly required today, u still want to proceed as u mention 'i xprocess order less than a week.ataupun order tanpa booking fee'...rugilah u tak apply d job"


Adoila che mek molek....  I do the business..  Not u..  Sepatutnya biarla I je pikir rugi ke tak.  Yang u sibuk pikir tu buat apa...  Seyes..  I dah tak nak ambil order less than a week...  Sebab bagi saya..penat je..  Penat tau.  Semuanya buat dalam rushing.  Mana nak tgk order..Nak tgk stock.  Nak gubah bunga..  Nak print map.  Nak check payment.  Mane takde stock atau tak cukup nak kene kejar2 pergi beli stock...Dan bukannya I melayan u seoranng..  I ade ramai lagi orang yang enquire service I which might be potential customer.  Kalau sekadar nak makeup tu...nak makeup petang pagi baru bagitau pun takpe..  Sebab makeup je kan.  As long I free...no hal tau....

Ini cerita pelamin bagai tau.  Adoila..  Seyes sakit kepala...

Maybe la..customer always right..  Tapi kalau dah bayar booking fee itu baru jadi customer saya..selagi belum bayar booking fee...Awak cuma potential customer yang mungkin terencat otak atau pun yang bijak dan very brilliant...serta tahu menghormati orang lain..

Semalam lepas je SMS minah sengal itu...terus telefon kak Ayu mengadu..hahah..lega rasa dah lepas tau..

Saya bukan tak pernah tolong orang..  Datang last minute...Lagi 2 hari datang minta tolong pasang pelamin..  Selagi saya mampu..say abuat...  Ingat saya sampai hati ke tengok orang datang dengan muka kesian minta tolong.  Ingat saya sampai hati?..  Saya tolong tau...  Tapi agak2 la..  Kalau datang dah last minute..demand macam orang gile..minta bayar RM50 sebagai booking fee pun susah..rasa nak penampar je..kalau kita pergi beli barang kat kedai pun..order takde letak deposit takde de orang nak layan....Haih..dah tu..tak tau nak respect orang lain...


So..tu jela beberapa pengalaman saya...  Bukan apa..saya ni bab payment tak berkira sangat tau.  Kalau ikutkan..kene bayar 50% lagi masa 2 weeks before majlis..  Ramai je tak bayar.  Tapi takpela..  Payment bayar full masa lepas saya habis pasang pelamin.  Yang penting bayar bookingfee tu.  Senang cerita.  Bukan banyak saya mintak..  Haih...susah manusia skearang ni kalau tak paham bahasa...



Pssstt.....lepas ni nak pampang besar2 kat Quiny Bridal utk booking fee punye term and condition..

13 comments:

Intan and The Boys said...

dugaan orang berniaga camtu la kan nik. mak kita berniaga nasi lemak pon macam2 dugaan. orang yang tak bayar makanan pon dah biasa sangat dia rasa.

haihhh...

itulah. orang2 ni tak pikir susah payah orang meniaga. ingat senang ke nak place order dia bagai tu? kita tau sebab kita slalu tolong ibu kita aturkan tempahan dan buat kuih. kadang2 tu diorang nak order beribu2, tapi last2 minit kata nak cancel separuh. mana boleh kan. dahla ibu kita tak amek deposit apa pon, dengan modal semua sendiri. senang2 nak cancel. harusla kena sedas dua dari kita. hehe.

sabar ye nik. semoga rezeki nik sentiasa dimurahkan. :)

Bitt (double IS) said...

yup nik harus pampang besar2..saya bab harga dan term tu kadang2 tulisan merah lagi berkilau gituw...hehe

Dee said...

customer gitu ko jgn lyn nik..kalo ko lyn leh pecah pala..dia ingat mcm dia je sorang bg bisnes kt ko kot..tu pasal berlagak semacam..x considerate langsung..

lepas ni highlight besar2 terms & condition tu tau..

cheqna said...

kasi pampang je besar2...
senang citer =)

Emma said...

pjg lebarnya entry kamu ni nik. mcm kitaorg dah byk kali jugak la customer senyap.. tp lepas follow up 2 3 kali, then xde ape2 respon, kitaorg still baek dgn that person..

mungkin sbb almost semua customer tu kitaorg kenal, so x smp hati nak mintak depo.. tp tgk la, lepas dah ada pakej ni, nak up harga n nak pukul full swing..

buat masa ni, telan je la.. lgpun kitaorg kecik je.. 3 4 bln sekali baru ada customer.. haha

-MamaEmma®-

fatin said...

ai setuju dgn term 'potential customer' tuh..selagi lum byr pape bukanlah customer kann.. satu lagi..sms yg last tuh die anto ek.. grammar pun salah..
'what's will happen if doesn't...'
p/s: sdg jalan2 bace blog visit blog u, hhihii..

attyfir said...

memang penin layan customer berlagak diva nie.
apa pun ..cara nik handle..kty tabik spring.
lepas ni pampang besar2 tau term & condition..senarnya dlm zaman skrg ni .apa pun deposit penting....satu pergi 10 mari kan nik..

CatlinaFly said...

dun worry nik, org tu yg rugi sebab dia main2 dgn nik..ade ke suruh kita anto brg, tanpa dia byr ape2..kalau hilang buai tu cane?

eynda said...

Dugaan berniaga...kena kuat semangat...jangan cepat putus asa ;-)

eynda said...
This comment has been removed by the author.
mrs.ecam said...

huuu dugaan dugaan...sabo nik...klu x jd ngan org tu anggapla xdek rezeki ek...yg pntg kt lyn customer ngan profesional...n aku tabik ngan ko x cpt melenting ngan customer yg bnyk songeh ni kn..huuuu

Yan said...

uishhh derang ni bukan ape... sbnarnye mmg tak nak confirm lg.. dalam pale macam2 plan..
tp pelik jugak yer... setakat deposit RM50 apela yg payahnye pun... patut amik 10% jek

Nur said...

kan...xper nik...mcm2 manusia ade...jenis x paham ni biase la...pepe pun ketegesan perlu ade dlm perniagaan! chaiyok nik!

Related Posts with Thumbnails