Monday, June 14, 2010

Antara trend dan perkara yang disunatkan...




Kali ni saya nak mengetengahkan satu isu yang sekarang sudah biasa berlaku di dalam masyarakat kita kini.

Kalau dahulu, anak-anak yang lahir disambut dengan kegembiraan.  Maka kita disunatkan untuk mengadakan ibadah AQIQAH...dimana ianya jatuhkepada hukum SUNAT MUAKKAD ....iaitu sunat YANG DITUNTUT...dan wajib sekiranya bernazar...(sumber dari sini)...

Anak lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan memadai dengan seekor kambing

 Itu yang dituntut...Dituntut agama...Pada hari-hari yang tertentu..Tapi tidak diberatkan.  Ketika itu juga upacara belah mulut (ini orang kelantan panggil belah mulut..iaitu meletakkan manisan kebahagian lelangit bayi dan mulutnya/bibirnya di lalukan dengan cincin/rantai emas)....atau dengan nama lainnya adalah TAHNIK




tahnik adalah memasukkan sesuatu yang manis seperti manisan madu lebah atau buah tamar yang dihancurkan dan memalitkannya ke
lelangit bayi. Sebaliknya, cecair manis hanya disapukan ke bibir bayi dan bukannya ke dalam mulut
sebagaimana yang disunahkan oleh Rasulullah s.a.w


Ketika itu juga bayi diberikan nama dan dicukur RAMBUTNYA untuk membuang kekotoran ketika dalam rahim dan membolehkan rambut sihat keluar...(Mungkin cukur sedikit rambutnya pada majlis sebagai simbolik dibolehkam..dan kemudian di cukur habis sebaik sahaja habis majlis...kalau org cukur takut bahaya pulak kan..cukur beramai2..tapi MUNGKIN..saya tak pasti)...Kesemua upacara ini dilakukan bersama-sama dengan Majllis Aqiqah...disambut dengan jamuan makan berserta majlis aqiqah.


Pada zaman serba moden kini, kelahiran anak-anak tetap disambut dengan meriah. Lebih meriah lagi dari zaman dahulu. Anak-anak diletakkan dalam endoi yang cantik.. di endoi... Malah , rambut anak dipotong serba sedikit dan dimasukkan dalam kelapa. Sambutan dibuat secara besar-besaran. Endoi-endoi dihias cantik. Hinggakan berhabisan ribuan ringgit. Semata-mata ingin menjadi serupa anakErra Fazira. Yang pelamin endoinya sahaja mencecah ribuan ringgit.. Beruntung siapa yang ada suami yang kaya macam Engku Emran... Anak dapat naikendoi mahal-mahal.... 


Selain dari sumber rujukan di atas..saya ingin memetik sebahagian dari artikel yang saya temui ketika mencari tentang isu yang semakin berleluasa ini..  Bagaikan duri dalam daging..Gunting dalam lipatan..


Sebahagian masyarakat Islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun. Tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa.

Memandangkan terdapat beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, maka ulama berpendapat, mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat. Paling menyedihkan apabila
terdapat segelintir umat Islam yang cuba menghidupkan kembali kepercayaan seperti ini.

Mengikut sesetengah pendapat, amalan cukur jambul adalah tradisi dan kepercayaan yang dilakukan oleh masyarakat India seperti menggunakan buah kelapa. Soalnya, kenapa menggunakan buah kelapa? Apakah relevan amalan sebegini dengan masyarakat Islam? kata beliau.

Selain amalan-amalan di atas yang bertentangan dengan syariat agama, kesilapan yang turut dilakukan ibu bapa hari ini ialah akikah atau cukur rambut dilakukan setelah bayi berusia beberapa bulan. Majlis tersebut
turut disertai dengan adat berendoi di mana buaian dihias dengan bunga-bungaan dan perhiasan lain.

Menurut Abu Hassan, upacara cukur rambut tidak perlu disertakan dengan marhaban atau berzanji. Ia memadai dengan bercukur rambut sahaja. Melainkan jika ia diadakan pada hari akikah, bolehlah diadakan jamuan. 




Begitu sedihnya saya apabila membaca artikel di atas...  Ini lebih menyayat kan hati saya..lebih-lebih lagi saya baru sahaja bertengkar dengan seorang KAWAN tentang isu ini.  Apabila di secara keras menyatakan bahawa..


MANA ADA DUIT NAK BUAT KENDURI AKIKAH...CUKUPLAH BUAT MARHABAN DAN CUKUR JAMBUL....SEKALI BUAT DENGAN TAHLIL...MARHABAN TU KAN ELOK..

Saya menjawab pula...

"Akikah itu SUNAT MUAKAAD...hukumnya...."

"Siapa yang cakap?"

"Tuhan yang cakap.."

"Heh...(sambil tersenyum sinis..gelak pun sinis..)"

"Marhaban tu boleh jadi salah kalau dah dialun-alunkan...Lagi pun...  buat kenduri tahlil dan doa selamat dengan marhaban bagai..ada pulak duit..apa salahnya buat sekali dgn aqiqah..."

"Yela..tak semahal Aqiqah..aqiqah pakai banyak duit tau...mana ada duit"

Seekor kambing cuma RM600...  Kalau takde duit..tak perlu buat Nasi Beriani ke...Nasi Minyak ke..buat je Kari Kambing..cicah dengan Roti..

"Huh..."sinis lagi


Nak buat marhaban tu ada pulak duit....




Setahu saya...kumpulan marhaban tu pun kita kena bayar...bukan FREE...  Nak buat tahlil..paling kurang pun RM300 - RM500 terbang juga...apa salahnya tambah sikit..buat aqiqah...Itu yang dituntut...  Rasulullah dah sampaikan...  Tetap nak tegakkkan buat marhaban dan berzanji bagai..  Tapi tiada duit buat aqiqah..  Kalau betul tak ada duit..tak payah buat terus...tak perlu nak buat2 ada duit untuk buatbenda yang khurafaat dan BIDAAH


Begitu jahilnya insan itu bercakap..  Betapa satu kepercayaan HINDU begitu kuat menular dan menjadi tunjang dalam hati...  


Saya bukanlah pakar yang nak bercakap soal agama..  Kadang saya tetap buat kesilapan..  Baju saya...cara hidup saya kadangtu memang terang-terang melanggar hukum hakam TUHAN...  Tapi at least saya tidak membenarkan yang BATIL dan menidakkan yang HAQ!...  Salah tetap salah....benar tetap benar...


Esok..anak-anak saya...insyaAllah saya akan tabungkan duit untuk kenduri Aqiqahnya...  tidak perlu meminta-minta...  Kalau tak ada wang nak upah orang..saya sendiri masak...  Saya sendiri sedekahkan...  Tidak perlu menyusahkan orang.....Kari kambing cecah roti pun sedap..Saya orang ISLAM....Rasulullah pun makan dengan Roti..  Saya tak perlu menjadi seorang HINDU utk kelihatan bagus...  Saya ikut Sunnah dan ajaran NABI...dan saya tidak menidakkan apa yang telah di anjurkan ISLAM....saya rela untuk mengikut ajaran Nabi ini dari membelanjakan ratusan ringgit untuk ROKOK mahupun untuk perhiasan diri...  STUPID....


NOTE UTK AWAK :
Ye..saya tahu awak akan baca entry ini..entry ini memang ditujukan buat awak...sebab saya malas nak membazirkan air liur saya untuk bertekak dengan orang yang macam awak...  Lebih banya saya cakap lebih banyak isu yang akan terkeluar..  Semoga awak sedar yang awak sedang mewarnakan masa depan dunia kita dengan TINTA HITAM!







sumber lain : KLIK SINI



ppssssttt....walaupun saya buat servis utk buaian aqiqah...tapi saya juga tak setuju kalau orang membazir-bazir....  Harga saya tetap dimulakan dari yang terendah...Bagi orang yang berkemampuan.....  Semoga usaha saya bagi mengurangkan pembaziran (yang merupakan amalan SYAITON beroleh berkat dan rahmat dari Allah SWT)...

13 comments:

Jemari Seni said...

Hakak tak buat pon Nik!
Banyak upacara melayu dipengaruhi unsur2 hindu.
Sebab tu masa kawin Hakak tak bersanding pon buat yg wajib jer sudah.

Queen said...

kak ogy : setuju.. bersanding...tak elok...inai ukir2..tak elok...tau tak elok takpe..ini yang tak elok tu diakatakan lebih elok dari yang elok..camne tuh...susahkan..

Pinky Angel said...

ai bkn nye terrer sgt agama, tp tau la mana sunat, mana wajib, mana mengarut..

sedihnya ada org masih x faham..

pasal tahnik, bahaya kalau org tak phm and terus sapukan madu dlm mulut baby. baby bwh umur setahun tak bole mkn madu. bole kena penyakit bahaya.

cikbedahlaser said...

byk yg kite nk kena baca balik dan kaji...
kite skrg..lebih kepada adat...
bukan sbb wajib harus atau sunat....

msyrkt melayu byk sgt pengaruh hindu...sbb klu ikut sjrah nye..hindu dtg dgn parameswara dlu...
pjggggg sjrah nye klu nk ikut kan..
tp biasa la.. kite x kaji btol2...
main ikut je...
klu aku gune perkataan kaji...org gelakkan..aku mcm ahli kaji selidik lak...tp fikir kan la..klu x d kaji.. x kan nk main ikut je.. btol x??

hmmm pendpt aku je..

Queen said...

pinky : setahu i...kurma yang dah dilenyek..lepas tu air zam2 sapu2 kat bibir....madu tak pernah dengar....owh ya..akalu org kelantan tu..ade pernah tgk dia letak gula dan juga garam..bukan banyak..tapi sikit je..tak taula utk ape...

cik bedah : kaji tu satu hal..cuba menegakkan benang yang basah tu satu hal... yang kita cakap ni semua salah....yang dia cakap tu semua betul..

chenta said...

betul la sis queen..dari buat cukur jambul tu semua, baik simpan duit buat akikah...nak seribu daya, taknak memang banyak dalihnya!

Queen said...

chenta : betul..kalau nak buat cukur jambul tu(maksudnya majlis bercukur tu)..boleh jugak..nak endoi..selagi tak menzahirkan RIAK..pun boleh...asalkan mampu kan...ape salah buat sekali dgn aqiqah..kenapa kendurinya asing2..pelik..bila org dah tak boleh menimbang mana yang lebih penting

Dee said...

nik..kwn kak dee cukur sendiri rambut anak2 dia..n then sepatutnya timbang..berapa berat timbangan rambut tu..berat tu ikut nilai perak dan disedekahkan..bukannya boh dlm buah kelapa yg ada air tu..x penah pun buat majlis cukur jambul..lg satu majlis lenggang perut tu..mmg sebijik ikut adat hindu..

kalo xde duit..kita kirimlah dkt org2 yg pegi haji or umrah tu..buat aqiqah di Mekah..lg bagus..skrg ni pun byk agensi travel yg uruskan pegi mekan n haji buat aqiqah dan korban di Mekah..

Queen said...

betul kak dee..setuju..mak nik pun letak dalam air..tp tujuannya utk elak rabut baby yang halus mulus tu terbang..lepas tu timbang..sedekahkan nilai tu..kan...ha..skang org timbang pakai nilai emas..banyak sikit..sebab rambut baby kan halus je...

betul..sekarangd ah mudah..tp org tetap nak pertahan yang sukar tu...yang membazir wang utk tiada kepentingan

Just Call Me Bitt said...

adeh bab2 ni tak tau nak komen kat mana...hehe..pasal adat ni payah tapi kalo suh beribadat lagi laaa...agegege

saya baru ni la ismeth dah masuk 2 tahun sibuk2 nak buat aqiqah tu pon sekali dengan acara lenlain. eh u ade buat sewa khemah, meja dan kerusi jugak??? :)

Queen said...

bitt : islam tu kan mudah,..kalau kata tak mampu takpe..tak dosa pun..tp tidakla sampai mampu utk buat marhaban..tp tak mampu nak aqiqah...betul tak..malahan kalau kata dah baligh budak tu..gugur tuntutan atas ibu bapa..cuma pada individu itu sendiri...

khemah?..ehehe..takde...ngeeee

Yan said...

qis dulu saya tak buatpun cukur jambul.. mula sedey jugak.. saya takde wat ape2 sambutan tuk dia masa dia baru lahir.. niat nak buat akikah.. tp saya konfius lg nih.. sebab ade orang tua cakap.. klu mak bapak (means saya n asben) tak penah diakikahkan.. anak tak boleh.. sya tak tau nak cek dari sumber mane.. klu boleh dari pemahaman awak.. sya nak mintak awak guide saya.. atau beri info yg sebenar..
memandangkan sya bakal melahirkan baby kedua.. Insya Allah nak kumpul duit boleh wat akikah tuk dia..

klu wat akikah dan doa selamat dah memadaikan?

Queen said...

yan : ish..tak pasti pulak kalau mak ayah tak pernah akikah..anak tak boleh diakikahkan..tak pernah dengar...nanti cuba cari ye...

btw..betul..kalau akikah dgn doa selamat tu sekali dgn tahlil..ok da tu.....kalau nak buat endoi yang cantik pun buatlah..tp jgn sampai terpesong akidah..jgn sampai buat benda yang bidaah dan khurafat tp benda wajib tak buat..buat ikut kemampuan..betul tak..

Related Posts with Thumbnails