Friday, June 11, 2010

Sikap selfish dalam diri kita sesama umat Islam....

Kita ni semua bersaudara..  India ke..Melayu ke...Cina ke...Selagi kita berpegang pada Tuhan yang satu, Beriman pada Nabi yang sama...Maka kita adalah saudara...  Saudara seislam.. Wajib dibantu....

Ok..entry kali ni bukan entry Fairy Tale...ini adalah entry senario dunia sekarang....  Bukan nak tunjuk baik..sebab saya pun bukanlah baik sangat...  Tapi sekadar peringatan kita sesama manusia...

Saya tak taulah samada ada pembaca blog saya ni bekerja di Jaya One Petaling Jaya.  Kalau ada, pernahkah anda solat di surau Jaya One?  Selesa bukan.  Lokasi stategic, tempat wudhu yang selesa, kipas angin....

Tapi kalau orang yang begitu baik menyediakan perkhidmatan se selesa itu mungkin seorang yang bukan beragama Islam, kenapa kita sebagai seorang Muslim harus Selfish sesama kita?

Kejadian ini saya saksikan semasa saya menunggu untuk Solat Asar di surau awam itu.
Ok..ye..ye..saya tahu..solat pun akhir waktu...Sebab tu sempat je nak tunggu solat asar kan..ahahahahha

Masa saya masuk tu, ramai jugak yang tunggu untuk solat sama-sama.  Sama-sama tunggu waktu solat Asar.  Ok la..bagus semua..menjaga waktu,....  Masa nak ambil sejadah, yang tinggal cuma satu sahaja.  Sebab orang ramai kan..  Jadi sejadah wakaf dekat situ habis.  Tinggal satu je.  Tapi yang lain-lain tu pun bukan duk solat..ade yang tidur dengan beralaskan sejadah sebagai bantal...ade yang borak-borak.. Ada yang duduk saje..menung...

Saya cepat-cepat ambil wudhu', solat zuhur.  Kemudian usai solat saya bangun dan lipat sedikit sejadah tu.  Kebetulan ada akak sorang tu masuk nak bersolat juga.  Pada hemat saya dia bukan kerja dekat situ.  Masa dia terkebil-kebil cari sejadah, saya hulurkan sejadah yang saya gunakan tu....  Kebetulan masa tu saya alert sejadah dah habis..   Masa akak tu solat..ade lagi 2 3 orang yang terkocoh-kocoh masuk untuk solat Zuhur.  Maklumlah..dah dihujung waktu kot...

Mula2 masuk letak barang, tengok sejadah dah habis...ambil wudhu dulu...  Lepas tu dah sudah ambil wudhu nak solat la...  Tapi sejadah dah habis...  Elok je akak tu habis solat, saya pun hulurla sejadah yang saya gunakan tadi tu dekat budak yang lain pulak..  Yang baru masuk tadi...  Lepas tu ada sorang lagi baru lepas wudhu.juga nak solat...Tengok sejadah dah habis...

Ok...ape yang peliknya pada cerita saya nieyh?

TIADA SEORANG PUN UMAT ISLAM SESAMA SAUDARA SEISLAM, SEAGAMA, SEBANGSA YANG ELOK BERGOLEK TIDUR2 AYAM MAHUPUN DUK BERBORAK BANGUN MEMBERIKAN PELUNG KEPADA ORANG YANG LAIN UNTUK BERSOLAT DIATAS SEJADAH...



 Ya..sangat selfish.  Saya cakap kat Akak yang tengah cari sejadah tu...

"Kak..cakapla dengan orang depan tu..nak apaki sejadah"

Tapi dah lumrah wanita Melayu kita..sopan sintun.  Akak tu cuma senyum dan geleng je..  Nasib baik budak depan saya masa solat zuhur tadi memang dia lintangkan sejadah (sebab dia pun masuk sekali dgn saya)...  Tapi duk intangpun..sebelah sejadah tu dah selamat dia kebabom tido...  Kat situlah akak tu curi-curi solat...

Yang lain tu bukannya semua mengadap depan..ada yang duk mengiring sikit dan elok je borak-borak sesama dia..selfish tau...  Tak patut...

Saya bila tengok keadaan tu terus rasa tak sepatutnya mereka berperangai macam tu.  Selfish.  Pentingkan diri sendiri..  Walhal sejadah tu adalah sejadah surau....  Kalau ye pun sejadah personal..Tak boleh ke consider sikit dengan orang yang nak solat...  Sedih..sangat sedih dengan perangai orang kita....


Elok je masuk Asar, saya berkongsi sejadah dengan salah seorang budak yang saya tawarkan sejadah tadi.  manakala yanglain?  SEJADAH SORANG SATU.....

Dan masih ada yang tidak bersejadah..solat je atas lantai (nasib baik karpet)....






pppppssssssssssttttttttttt................kadang-kadang benda-benda kecik / remeh ni orang tak ambil berat pun....Kalau Yabang ada..mesti dah kena sound..hihihih....Love you lah Yabang!

11 comments:

cikbedahlaser said...

hmmm.. setuju jugak bab hal remeh yg tak dipandang berat oleh org..bg mereka.. bende kecik je..wat ape nk kecoh...
tp kt situ dh nmpk sikap kite sndri.....

sebab kan kejadian mcm ni la.. aku akn bawak telekung sndri... tp sejadah x de lg...

ni baru cite sejadah..lom cite telekung yg d sepah2 kan.. kite elok je lipat gntung cantik2.. dorg..bukak..tgk x leh pakai..x lawa...gulung..campak atas rak... gitu je????ye gitu je

Queen said...

cik bedah..kalau telekung tu another story...lagipun semua bawak teelkung sendiri rasanya...tapi ini sejadah beb...sejadah plak sejadah wakaf..bukan mati pun kalau bagi org pakai sejadah yang surau punya...bukan dia punya

mrs.ecam said...

hermmm btol tu...btol2 selfish...aku pnah solat kt KLsentral...tau la tmpt tumpuan org nk blk kg bagai kn...salu yg duk kt surau bkn org yg nk solat tp pnuh ngan org yg nk blk kg...duk borak2 buat bising dlm surau...smpi aku nk solat pong amik tmpt penjuru2 sblh dieorg yg leka borak2....klu dh tau org rmai sile la tnggu kt luar...nie ko lepak cam kt umh ko sndri la plak...kn tmpt org nk beribadah tu...x khusyuk org nk solat tau...ish3

Jemari Seni said...

Perangai org cenggini la paling Hakak menyampah! Dia tau diri dia jer..org lain mati la ko berulat ada aku kesah punya mentality

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

orang macam ni kena bawak sejadah sendiri.

mmg sendiri-ikan betul!

mEMYselfandi said...

KAK, JOM JOIN CONTEST KAT MY BLOG ((=

mEMYselfandi said...

AKAK EMAILKAN JAWAPAN..RUJUK EMAIL DETAILS ((=
ENTRY BOLEH KOMEN DI BLOG ((=

cik yabang said...

ishk2...cian akak2 tu xde sejadah,yang mkcik2 tu dok borak tu hape,ingt ni kedai kopi nk borak2 ke..xpatut betul,cik yayang sound je.dah jadi harus pada kite tegur menegur sesama kite..xpe next time kite tegur sesama kite key,biar orang ckap kite samseng tp kite samseng dalam menegakkan agama.yohhh..cayok,semagat gile ni,hehehehe.(hok aloh)

Miq- bukan anak kacukan biasa said...

hye, miq pertama kali datang.
keadaan macam ni miq selalu tengok.
bukan sejadah je, telekung pun sama.

miq nak cakap pun segan laa, jadi solat je laa tanpa sejadah akhirnya.

jom ronggeng blog miq.

Dee said...

alah nik..kita masuk surau bg salam pun dorang pandang kita pelik..eh..rumah Allah tu..sib baik k dee selalu bawak sejadah kecik tu..boleh lah pakai gak..

ada sorang kwn k dee..bagus budak ni..dia sedekah sejadah kt surau tesco ampang..sbb masa gi solat aritu kt situ..mcm kes nik lah..sejadah x cukup..

Queen said...

kak dee : kalau sedekah sejadah banyak pun..kalau dah namanya selfish masing2..tetap tak cukup..ye tak..betul..kalau kita bagi salam..org pandang pelik..lama2 nik salam dalam hati jela..nak senyum pun masing2 kelat je

Related Posts with Thumbnails